ARVTAKEREN: Nissan Ariya skal langt på vei erstatte suksessen Leaf – ikke nødvendigvis en enkel jobb.

Årets beste bilkjøp #7: Nissan Ariya

Bilen som gjør det enkelt å glemme Leaf

Ariya er ingen direkte arvtager til legenden Leaf. Den er altfor bra til det.

Publisert Sist oppdatert

Lys, luftig og gjennomført trivelig. Dette er ord som har gått igjen etter vårt første korte møte med Ariya på norske veier på vårparten, en første prøvekjøring i Stockholm i sommer, og endelig en større test i Norge nå i høst.

Trivselsfaktoren er høy. På den dyreste utstyrsversjonen får vi også litt luksusfølelse, med blant annet elektrisk justering av rattet.

Prismessig holder den seg likevel i ganske nøktern balanse. Med firehjulsdrift og den største batteripakken (87 kWt, rekkevidde 500 km) ender du på rundt 570.000 kroner, inkludert vinterhjul og metallic lakk.

Årets beste bilkjøp 2022

Et hakk opp

Vil du ha den nevnte luksusfølelsen, som også inkluderer blant annet kjøling i forsetene og varme i baksetene, må du legge på rundt 40.000 kroner. Uansett konkurransedyktig.

Dette er et av årets beste bilkjøp, slo vi fast allerede første gang vi prøvde denne bilen. Siden har vi til og med kalt den «årets heteste elbil». Vi mener at vi i stor grad har våre ord i behold.

Med Ariya har Nissan levert en verdig oppfølger til elbil-klassikeren Leaf – hvilket betyr ett hakk opp, på alle vis.

Lite bagasjeplass

Likevel vil du kjenne deg igjen. For eksempel i knapperekken på instrumentpanelet, en smidig overgang for kunder som kommer fra litt eldre biler.

Vi setter også pris på flere mindre viktige detaljer, som en stor, skjult skuff mellom rattet og hanskerommet som gir mer oppbevaringsplass enn alle konkurrentene.

Det som derimot ikke er bra, er bagasjeplassen. Dette sier juryen:

«415 liter bagasjerom i versjonen med firehjulsdrift, er nesten på småbilnivå. Ariya har heller ikke «frunk», skyvbart baksete eller gjennomlastingsluke i baksetet. Det koster den mange poeng, og da har den heller ikke noe helt i tetstriden å gjøre.»

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.


I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Under kan du lese test og prøvekjøring av Nissan Ariya: