ELBILVERSJONEN ER BEST: iX1 er en gjenkjennelig, men tydelig forbedring av X1, skrev Motor da vi først prøvde denne.

Årets beste bilkjøp #4: BMW iX1

En sikker suksess lenge før den er på veien

Etter lanseringen av spektakulære iX, roer BMW seg litt ned i den mer folkelige SUV-klassen. iX1 er en svært fristende el-SUV i klassisk innpakning.

Publisert Sist oppdatert

Gjør man et poeng av at konservative iX1 faktisk er arvtageren til innovative i3 som den rimeligste bilen i BMWs elektriske modellutvalg, så kan man tro at BMW ruller baklengs inn i framtiden.

Men iX1 har en rekke egenskaper som gjør den til en favoritt hos mange norske familier ved inngangen til 2023. Den er også en het kandidat til Årets beste bilkjøp.

iX1 har SUV-fasong, firehjulsdrift, massevis av krefter og akseptabel hengervekt. Den er stor nok for en familie på langtur, liten nok til å føles smidig og lettkjørt.

Og den har kvalitetspreget interiør og et klassisk BMW-utseende som uttrykker litt klasse.

Rundt 600.000

Alt sammen til en konkurransedyktig pris i den populære klassen av familie-SUV-er. 70 prosent av kundene har så langt bestilt den dyreste utstyrsversjonen.

Det betyr at du havner noen tusenlapper over 600.000, inkludert vinterhjul og hengerfeste. Det betyr også at du fint kan trekke fra 50.000, og likevel ha en solid utstyrt versjon.

Og selv om iX1 kan kritiseres for å være en konservativ konstruksjon som kommer nesten 10 år etter innovative i3, og at den deler det meste med sine fossile søsken, så ligger det også en trygghet i dette. Her er alt det mekaniske solid og gjennomprøvd.

Så vet vi fra de store elbiltestene til NAF og Motor at BMW leverer pålitelige resultater på både forbruk og rekkevidde. Det er all grunn til å tro at det samme skjer med iX1.

Rekkevidde

Likevel. Juryen er litt skuffet over at ikke BMW har vært litt tøffere i sin satsing. Sammenlikner vi med fjorårets vinner av Årets beste bilkjøp, Hyundai Ioniq 5, så blir iX1 litt gammeldags. Ikke minst på rekkevidde. Juryen sier blant annet dette:

«Med utstyrsnivået norske kunder stort sett foretrekker, kryper den offisielle rekkevidden ned mot 40 mil. Og som vi vet, reduseres dette tallet betraktelig i lavere temperaturer. En helt ny elbil bil som er bygget for langturer og krevende underlag, burde ha bedre rekkevidde.»

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad.)
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
LAVT BAK: Lite lårstøtte og knærne mot haka, slik vi er vant til fra elektrifiserte fossilbiler. Midtkonsollen og opphøyningen i gulvet gjør det enda litt mindre komfortabelt for en tredje baksetepassasjer.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen:

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Her kan du lese om vår prøvekjøring av iX1: