PREMIUM: Audi A3 Sportback, BMW Active Tourer, Lexus CT 200h, Mercedes A-klasse og Volvo V40 utgir seg for å være litt finere enn andre biler i klassen. Vi har testet bilene for å se om det stemmer med virkeligheten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test av fem små i premium-klassen

Ekstra luksus eller bare status?

Luksusbiler i mellomklassen er blitt storselgere hos pengesterke, norske bilkjøpere. Får du ekstra luksus eller er det penger ut av vinduet?

Publisert

Audi A3 Sportback, BMW Active Tourer, Lexus CT 200h, Mercedes A-klasse og Volvo V40. Dette er bilene som produsentene selv definerer som premium-modellene i det vi vanligvis betegner som Golf-klassen. Navnene lyder bra, men i første omgang er det ikke lett å se om bilene er verd de ekstra kronene på prislappen, sammenliknet med en VW Golf eller Opel Astra.

Les også: Bilfabrikkenes hemmelige liste over bilene som ruster mest og minst

Ser vi på en Audi A3 så er den nesten ribbet for utstyr du ofte finner i andre biler av tilsvarende størrelse. Og tar vi en Lexus CT 200h, vil mange mene at dette bare er en litt pyntet utgave av Toyota Auris. Men når vi setter bilene på tøffe tester, avslører de egenskaper du ikke avslører ved første prøvekjøring.

Alle bilene i testen har tidligere vært med i Motors tøffe vintertester, der både lys, varme, forbruk, utslipp, kjøreegenskaper på dårlig vinterføre og så videre hvert år testes under ekstreme forhold på 12-15 nye biler. Alle de fem bilene har hevdet seg blant de aller beste i respektive år.

Les hele testen i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer)

Nye typer drivverk er på full fart inn blant disse bilene også. Lexus CT 200h var tidlig ute med vanlig bensin-elektrisk hybriddrivverk. I denne testen har i tillegg Audi A3 og BMW 225 Active Tourer hybriddrivverk med batterier som kan lades hjemme. Det gir mulighet for å kjøre alle daglige småturer på strøm og langturer på bensin. Er du flink til å lade, kan du kjøre billig og svært miljøvennlig.

Prisen på disse premium-bilene ser i utgangspunktet ganske rimelig ut. Men flere av dem er bortimot ribbet for utstyr, viser denne testen. Før du får på plass det nødvendige, kan prisen ha steget med 50.000 – 100.000 kroner.

BILENE I ET NØTTESKALL

Minus: Lite bagasjerom og lite utstyr

Les mer av testen

BMW 225 xe Active Tourer

Minus: Utsikt fra førerplassen

Les mer av testen

Lexus CT 200h

Pluss:  Lettkjørt, høy kundetilfredshet og relativt rimelig

Minus: Lite kjøreglede

Les mer av testen

Mercedes A-klasse

Minus: Dårlig sikt ut, lite utstyr som standard.

Les mer av testen

Volvo V40

Minus: Forbruk og støy i kupeen

Les mer av testen

TESTERNES  FAVORITTER

Ulrica Risberg (40 ) direktør kommunikasjon i NAF

Volvo V40: – Dette er en bil jeg umiddelbart føler meg hjemme i. Førerplassen er super, kjøreegenskapene gode og jeg føler meg trygg.

Audun Bergerud (59) teknisk konsulent i NAF.

Audi A3 e-Tron: – En lettkjørt, sportslig og smidig bil, med en smart hybridløsning som kan lades.

Tom André Nilsen (40), teknisk konsulent i NAF.

Audi A3 e-Tron: – Bilen har supre kjøreegenskaper og mye komfort, samtidig som den kan kjøre miljøvennlig på strøm på daglige småturer.

Andreas Handeland (34), forbrukeravdelingen i NAF.

Audi A3 e-tron: – En fin kombinasjon av god motorytelse, fine kjøreegenskaper og premium-følelse.

Rune Korsvoll (61), redaksjonssjef i Motor.

BMW 225 ex: – Den mest praktiske av bilene, samtidig som den har beholdt mye av BMW-følelsen. Det ladbare hybriddrivverket fungerer fint.