Volvo V40 2016 har fått en ansiktsløftning
ANSIKTSLØFTNING: Volvo V40 har fått en ansiktsløftning som gjør den mer lik nye V90. Også på flere andre områder henger den uforskammet godt med. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Volvo V40 2016 har en svært god førerplass
FIN FØRERPLASS: Fører plassen i Volvo V40 er fortsatt blant de beste og vinteregenskapene til bilen er svært gode. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Volvo V40 vant den store vintertesten vår
VINTERBIL: Volvo V40 vant vår store vintertetst for tre år siden. ”Bilen har imponerende jevne resultater i alle disipliner i testen", var konklusjonen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
NAF Motor har kjørt

Test Volvo V40 2016 - alder ingen hindring

Volvo V40 er den eldste av testbilene, men henger utrolig godt med i kampen om kjøpernes gunst –både når det gjelder kjørekomfort, sikkerhet og vinteregenskaper. Den er dessuten en av de billigste testbilene.

Volvo V40 har allerede fem-seks år bak seg og om et til to år er Volvos nye småbiler på veien. Sett på denne bakgrunn føles V40 imponerende sprek og moderne. En ansiktsløftning tidligere i år har gjort utseende litt mer moderne. Førerplassen, inkludert setene, ser svært god. Automatgiret i vår bil bidrar mye til komforten med presise girskift. I utgangspunktet er støynivået i bilen relativt lavt, men vår bil var utstyrt med 18-tommers hjul (16 tommer er standard) og det gir en god del støy i kupen på grov asfalt.

Komfortutstyret omfatter blant annet LED hovedlys, regnsensor, fartsholder med fartsbegrenser og DAB-radio. Allerede i EuroNcap-testen i 2012, fikk bilen 100 prosent score på sikkerhetsutstyret. Standard i bilen er blant annet kollisjonsvarsler og automatisk brems for fotgjengere og biler i bykjøring. Du må betale ekstra for blindsonevarsler og varsler for kjøring utenfor linjene i kjørefeltet.  På de andre testbilene kommer alt dette utstyret som tillegg til prisen, og sånn sett har V40 en bra pris. Testbilen koster 347.000 kroner, pluss registreringsomkostninger.

Svært gode vinteregenskaper, høy sikkerhet
Forbruk og støy i kupeen

Volvo V40 T2 Momentum

Pris testbil:347.000,- + lev. kostnader
Billigste:Kr 299.000,- (T2 bensin – 122 hk)
Motor testbil:Fire syl. bensin m/turbo, 1969 ccm
Ytelse:122 hk/90 kW v. 5000 omdr
Moment:220 Nm v. 1100 omdr
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t/ 9,8 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,55/127
Dekk:Michelin Pilot Sport3 – 225/40 R18
Lengde cm:437
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1356/530

Under panseret sitter en ny bensinmotor med turbo. Den yter ikke mer enn 122 hester, men har et godt dreiemoment som er på topp helt fra 1100 omdreininger. Det betyr at den føles sterk og god helt fra start og kjører utmerket på vanlige landeveier. I full akselerasjon fra 0-100 er den imidlertid treget av alle de fem testbilene. Forbruket er det som imponerer minst. Fabrikken oppgir 0,55 liter per mil på blandet kjøring, men vi målte 0,70 liter på mila.

Les hele testen med fem konkurrenter og testdata her (innlogging for NAF-medlemmer)

Plassen i bilen er ikke imponerende stor, men i baksetet sitter to voksne fint. Bagasjerommet på 324 liter er midt på treet blant konkurrentene.

For tre år siden ble V40 vinneren i vår store vintertest, der den konkurrerte med 14 andre biler. ”Bilen har imponerende jevne resultater i alle disipliner i testen. Den er stabil og avslappende å kjøre over lengre distanser og får toppkarakter for dette. Både veiholdning og framkommelighet får ni av ti poeng;” skriver vi i konklusjonen.  I denne testen hadde bilen er liten dieselmotor som fikk hjelp av en liten tilleggsvarmer til rask varme i kupeen. I tillegg hadde den godt lys.

Det V40 først og fremst mangler for å vinne nye kunder her hjemme, er et elektrisk eller ladbart hybriddrivverk. Det kommer i nye V40 om ikke lenge.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

72,6  (71,4)*

Forbruk landevei l/mil

0,70 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,5 (10,3)*

Bagasjerom liter

324 (324)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter