Mercedes A-klasse er ungdommelig
BARSK: Det Mercedes A-klasse ikke har av plass, tar den igjen på stil og kjøreglede. Spesielt når den får såkalt AMG-styling. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Mercedes A-klasse har god førerplass
SUPER PÅ VEIEN: Førerplassen er god, men det mørke interiøret og små vinduene gir en litt inneklemt følelse. På veien kjører bilen helt supert. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Mercedes A180 er sterk nok for de fleste
VINTER-GOD: Mercedes A-klasse overbeviser med gode kjøreegenskaper i vår store vintertest. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
NAF Motor test

Test Mercedes A 2016 - ungdommelig kjøreglede

Glem alt du har hørt om Mercedes og gubbepreg. Mercedes A-klasse er en av de mest spennende bilene å kjøre, er komfortabel på veien og ser forbasket godt ut. Men den har et par svakheter.

Prisen er kanskje den viktigste. En A-klasse starter rett under 300.000 kroner, men da får du en 102 hesters bensinmotor under panseret. Den er det ingen som vil ha. Vår testbil – en A180 – har en 122 hesters bensinmotor under panseret og sjutrinns automatgir. Denne motoren er overraskende sprek og klarer 0-100 på 9,8 sekunder i vår test . En sterkere motor enn dette trenger du egentlig ikke i denne bilen.

Svært gode og sikre kjøreegenskaper.
Dårlig sikt ut, lite utstyr som standard.

Mercedes A 180

Pris testbil:A180 aut. – kr 319.620,– + lev. omkostning og utstyr.
Billigste:Kr 282.200,- (A160 – 102 hk)
Motor testbil:Fire syl. bensin m/turbo, 1595 ccm
Ytelse:122 hk/90 kW v. 5000 omdr
Moment:200 Nm v. 1250 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:202 km/t/8,6 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51/148
Dekk:Continental SportContact – 225/40 R18
Lengde cm:429
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1320/540

Prisen starter på 319.200 kroner, men da mangler det viktig utstyr. Vi vil gjerne ha LED hovedlys (10.320,-), ryggesensorer (9.900.-), fartsholder som også holder avstanden til bilen foran (10.400,-), navigasjon (8850,-) og blåtann til telefon (3990,-) og så videre. Et stort soltak (12.000,-) gir lys og luft i kupeen og kan være en god investering. Vår testbil med helsvart interiør, føles litt klaustrofobisk. I tillegg er vindusflatene små i, noe som gir dårlig sikt ut, spesielt ved rygging. Ryggekamera (4.900,-) er nødvendig. Bilen har i hvert fall automatisk bybrems for fotgjengere og biler, samt kollisjonsvarsler som standard.

Les hele testen med fem konkurrenter og testdata her (logg-in for NAF-medlemmer)

Da vi kjørte Mercedes A-klasse i vår tøffe vintertest mot 14 andre biler i 2013, ble det en femteplass: ”Vår A180 har vanlige halogenlykter og de gir ikke like suverent lys som de beste. Det hindrer en plass helt på toppen. Bilen får toppkarakter når det gjelder landeveiskjøring. Den er meget komfortabel og stabil på langtur og gir best mulig kontroll i kritiske situasjoner. Den gir rask varme i kupeen,” skriver vi i konklusjonen.

Motor og gir fungerer svært godt sammen. Dreiemomentet på 200 newtonmeter fra 1250 omdreininger passer godt for norske landeveier. Automatgiret gir i utgangspunktet mye komfort, og mulighetene til å gire med hendler på rattet, gir en ekstra sportslig følelse. Men også denne bilen har 18-tommers hjul, og det gir mer støy i kupeen enn nødvendig når du kjører på grov asfalt.

Les mer om konkurrentene Lexus CT200, Audi A3, BMW 2-serie og Volvo V40

Fabrikken oppgir forbruket til 0,51 liter på mila. Vi målte 0,69 i vår test.

Mercedes A-klasse er selvfølgelig ikke bilen for deg med stort behov for plass. Baksetet har grei plass til to, og bagasjerommet på 341 liter er 40 liter mindre enn på for eksempel VW Golf. Men det er nest størst av de fem testbilene. For to voksne fungerer den imidlertid godt, ikke minst med bra beinplass.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

72,3  (71,4)*

Forbruk landevei l/mil

0,69(0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

9,8 (10,3)*

Bagasjerom liter

341 (324)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter