Audi A2 Sportback har ladbart hybriddrivverk
PRISKUPP ELLER?: Det ladbare hybriddrivverket gir mulighet for å kjøre daglige småturer på strøm. Det gir også en god avgifts-rabatt og en gunstig nybilpris, men standard-utstyret er dårlig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Audi A3 e-Tron har fin førerplass
SPORTSLIG: Førerplassen og kjøreegenskapene gir en sportslig følelse, samtidig som komforten på veien er god. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Audi A3 e-Tron har lite utstyr som standard
MANGLER UTSTYR: En del viktig utstyr må du kjøpe ekstra på Audi A3 e-Tron. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Audi A3 Sportback e-Tron

Audi A3 elsker svingete landeveier

Audi A3 e-Tron har noe som nordmenn er gale etter om dagen: Ladbart drivverk. Det gir ikke bare mulighet til å kjøre daglige småturer på strøm. Prisen ser rimelig ut, men den forteller ikke hele sannheten.

Det er flere ting som gjør Audi A3 til en favoritt for flere i testlaget: Prisen som starter på 334.100 kroner fordi det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt i Norge. Med en bensinmotor på 150 hester og en elmotor på 102 hester, har du til sammen 204 hester på rutte med, gir det en sportslig kjørefølelse. Det gir raske akselerasjoner både fra 0-100 km/t (vi målte 8 sekunder) og i forbikjøringer. Men det har også å gjøre med at batteripakken på 8,8 kWh gir deg mulighet til å kjøre de fleste daglige småturer på strøm. Vi klarte rundt 35 kilometer før det var slutt på strømmen.

Les også: VWs elektriske framtidsbiler

Fabrikken påstår at forbruket på bilen er 0,16 liter per mil, men de fleste vil komme godt over dette. Vi målte et forbruk på 0,38 liter på mila over en strekning på 130 kilometer med blanding av by og landevei. Da var batteriet fulladet ved start. Også det er et bra resultat.

Skal du få god nytte av hybriddrivverket krever det at du er flink til å lade bilen. Det er enkelt og greit når du venner deg til å putte pluggen i veggen. Da kjører du billig. Men det er også nødvendig å ha strøm på batteriet for å få tilgang til alle kreftene som drivverket gir. Med strøm på batteriet målte vi akselerasjonen til 8 sekunder fra 0-100. Med tomt batteri økte dette til 10,1 sekunder.

Gode kjøreegenskaper og ladbart hybriddrivverk
Lite bagasjerom og lite utstyr

Audi A3 e-Tron Sportback

Pris testbil:e-Tron Ambition – Kr 334.100,- + frakt og levering.
Billigste:kr 274.600,- (1,2 TFSI - 110 hk bensin).
Motor testbil:Ladbar bensin/elektrisk hybrid
Ytelse:Bensinmotor 150 hk/110 kW v. 5000 omdr. Elmotor 102 hk/75 kW. Totalt 204 hk/150 kW
Moment:Bensinmotor - 250 Nm v. 1600 omdr. Elmotor – 330 Nm.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:222 km/t/ 7,6 sek
Forbruk/CO2 blandet: 0,16/37
Dekk:Continental SportContact – 225/40 R18.
Lengde cm:431
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1540/435

Audi A3 er også en bil som presterer bra under norske vinterforhold. Da utgaven med 150 hesters bensinmotor målte seg mot 14 andre biler i vår store vintertest for et par år siden, fikk den en andreplass. I konklusjonen skrev vi: ” Audi A3 presterer meget godt i de fleste disipliner. Den får høyeste mulige poeng for kjøring på vinterveier. Bilen har bixenon-lykter (ikke standard), men de er ikke gode nok til å nå helt til topps i lystesten. Du får rask og god varme. På bane og  svinget vei gir bilens stabilitetskontroll rom for litt ekstra kjøreglede for den som har en aktiv kjørestil.”

Les hele testen med fem konkurrenter og test-data her. (Logg-in for NAF-medlemmer)

Setene og førerplassen i A3 er gode. Oversikten ut er også fin og kjørekomforten god. Ikke minst takket være automatgiret, som er standard. Ellers er bilen i utgangspunktet dårlig utstyrt. Den har ikke DAB-radio, ikke navigasjon eller blåtann til telefon. Verre er det at den ikke har kollisjonsvarsler, ikke automatisk bybrems for fotgjengere eller biler, ei heller blindsonevarsler. Uten dette utstyret ville den ikke fått fem stjerner i dagens EuroNcap test. Vår bil testbil hadde ekstrautstyr for 100.000 kroner.

Baksetet passer for to voksne. Det største minuset ved bilen er bagasjerommet. Det er på bare 280 liter, siden batteripakken til hybriddrivverket stjeler en del av plassen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

71,1  (71,4)*

Forbruk landevei l/mil

0,38 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

8,0 (10,3)*

Bagasjerom liter

280 (324)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter