BMW 225 xe er praktisk  og ladbar
TREFFER MANGE: – Med store dører og høy sitteposisjon er BMW 218i Active midt i blinken for godt voksne. Men den treffer også barnefamilier som vil kjøre miljøvennlig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
BMW 225 xe Active Tourer 2016 er ladbar og derfor rimelig
PRISKUPP: Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgifts-rabatt og en gunstig nybilpris. Denne bilen er nesten 200.000 billigere enn en tilsvarende med like sterk bensinmotor. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
BMW 225 xe Active Tourer 2016 er ladbar og praktisk
LITT SPORTSLIG: BIlen har fortsatt en god del av det sportslige BMW-preget. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
NAF Motor test

Test BMW 218 Active Tourer 2016 - hybrid på en ny, spennende måte

BMW Active Tourer skiller seg fra alle tidligere BMW-modeller. Den gir deg en høy sitteposisjon, er praktisk i forhold til størrelsen og har forhjulstrekk. Denne utgaven er en ladbar hybrid som gir mulighet til å kjøre daglige småturer på strøm.

BMW 225 xe treffer svært mange kjøpegrupper. Den er skreddersydd for godt voksne, som vil ha enkel inn- og utstigning og ofte har en del småkjøring som nå kan gå på strøm. Den er såpass praktisk at den kan være et godt kjøp for små barnefamilier. Og den har bevart såpass mye av BMWs kjørefølelse at den også vil passe dem som ønsker litt kjøreglede.

Det ladbare hybriddrivverket består en svært energisk tre-sylindret bensinmotor på 136 hester, en elmotor på 88 hester og en batteripakke på 7,7 kWh som kan lades i veggen hjemme eller på en hurtiglader. Til sammen har du 224 hester å rutte med når du tråkker til for fullt. Det mangler med andre ord ikke på krefter. Vi klarte i underkant av 30 kilometer på strøm før batteriet var tomt. Da vi kjørte bilen i hybrid-modus, en blanding av elmotor og bensinmotor, fikk vi et forbruk på 0,38 liter på mila over en strekning på 130 kilometer by og landeveiskjøring. Dette er et godt stykke unna 0,20 som fabrikken lover, men likevel en god prestasjon. Og det er en god følelse å kunne gjør de fleste av dagens småturer på strøm. Med en pris fra 358.600 kroner, har 225 xe alt som skal til for å bli en bestselger.

Praktisk innvendig og ladbart hybriddrivverk
Utsikt fra førerplassen

BMW 225 xe Active Tourer

Pris testbil:225 xe iPerformance – kr 358.600,- + frakt, levering og ekstrautstyr.
Billigste:kr 303.600,- (216i bensin - 102 hk)
Motor testbil:Ladbar bensin/elektrisk hybrid
Ytelse:Tresyl. twin-turbo bensinmotor 136 hk/100 kW v. 4400 omdr. Elmotor 88 hk/65 kW. Totalt 224 hk/165 kW
Moment:Bensinmotor - 220 Nm v. 1250 omdr. Elmotor – 165 Nm.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:202 km/t/ 6,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,20/46
Dekk:Bridgestone Potenza – 225/45 R18
Lengde cm:434
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1660/445

Skal du få god nytte av dette hybriddrivverket krever det at du er flink til å lade bilen. Det er enkelt og greit når du venner deg til å putte pluggen i veggen. Da kjører du billig. Men det er også nødvendig å ha strøm på batteriet for å få tilgang til alle kreftene som drivverket gir. Da målte vi akselerasjonen fra 0-100 km/t til 7,8 sekunder. Også forbikjøringer går svært raskt. I tillegg gir strøm på batteriet deg firehjulsdrift, siden den elektriske motoren driver hjulene bak. Bensinmotoren sørger for drift foran. Hvor godt dette fungerer på vinterføre, har vi ikke fått testet.

Les hele testen med fem konkurrenter og test-data her. (Logg-in for NAF-medlemmer)

I forhold til den utvendige størrelsen, er Active Tourer svært praktisk. Plassen i baksetet er god for både voksne og barn og bagasjerommet på 400 liter er bra for en bil i denne klassen. Mange BMW-entusiaster rynker litt på nesen over at Active Tourer har forhjulstrekk. Det er det ingen grunn til. Det er fortsatt mye BMW-følelse igjen bak rattet, men presis styring og stabilt understell. Automatgir er standard på xe-utgaven og bidrar til en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse. Setene er de samme som i andre BMW-modeller og utstyr som det kjente i-drive systemet er på plass. Av de fem testbilene, er dette den med lavest innvendig støy. Kjører du på strøm, er den nesten lydløs. De store A-stolpene stjeler imidlertid mye av sikten ut til sidene forover. Betjeningen av varme og ventilasjon er også for lavt plassert, slik at du må ta blikket fra veien for lenge.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,4  (71,4)*

Forbruk landevei l/mil

0,38 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

7,8 (10,3)*

Bagasjerom liter

400 (324)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter