Lexus CT 200h er lettkjørt og rimelig
LETTKJØRT OG GREI: Lexus CT 200h er lettkjørt og grei, men gir ikke like mye kjøreglede som mange av konkurrentene. Den minst av de fem testbilene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Lexus CT 200h er god på vinterføre
GOD PÅ VINTERVEI: Godt lys, godt varmeapparat, effektivt hybridsystem og god framkommelighet er konklusjonen etter at bilen var igjennom vår vintertest. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Lexus CT 200h har svært tilfredse kunder
TILFREDSE KUNDER: Lexus har svært tilfredse kunder. Bagasjerommet på CT 200h er lite. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
NAF Motor test

Test Lexus CT 200H - med kunden på gullstol

Lille CT 200h har vært bestselgeren til Lexus i Norge i mange år. Bilen er lettkjørt og komfortabel, men ikke veldig spennende å kjøre. Som Lexus-kunde blir du imidlertid båret på gullstol.

I flere år på rad har Lexus blitt kåringene om beste kundetilfredshet i Norge. Å bli tatt godt vare på av forhandleren er selvfølgelig et viktig argument når ny bil skal kjøpes. Sammenliknet med de andre testbilene, er CT 200h (for hybrid) en ganske rimelig bil med en startpris fra 290.400 kroner. Vår toppmodell med Executive-utstyr koster 396.400 kroner. Utsyr som LED hovedlys, fartsholder med avstandsregulering til bilen foran, ryggekamera og navigasjon er standard her. Bilen mangler viktig sikkerhetsutstyr som automatisk bybrems for fotgjengere og biler, blindsonevarsler og nødbrems på landevei. Uten dette utstyret ville ikke bilen fått fem stjerner i dagens EuroNcap kollisjonstest.

Lettkjørt, høy kundetilfredshet og relativt rimelig
Lite kjøreglede

Lexus CT 200h

Pris testbil:Executive aut. – Kr 395.400,- + frakt og levering
Billigste:kr 279.400,- (Comfort Eco – 136 hk hybrid).
Motor testbil:Bensin/elektrisk hybrid
Ytelse:Bensinmotor 99 hk/73 kW v. 5200 omdr. Elmotor 82 hk/60 kW. Totalt 136 hk/100 kW.
Moment:Bensinmotor - 142 Nm v. 4000 omdr. Elmotor – 207 Nm.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 10,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,41/94
Dekk:Bridgestone Turanza – 205/55 R16
Lengde cm:435
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1410/305

Drivverket er det samme i alle bilene: En bensinmotor på 90 hester og en elmotor på 82, som til sammen gir deg  136 hester på veien. Bilen har et lite batteri på 6,6 kWh, som ikke kan lades fra veggen hjemme, men som tar vare på blant annet bremseenergien og bruker den når du akselererer. Toyota oppgir bensinforbruket til 0,41 liter på mila. Vi brukte 0,48. Kanskje ikke imponerende, men på linje med en god dieselbil. Dette er det samme velprøvde drivverket som sitter i Toyota Auris.

Mye av kjørefølelsen også den samme. Det trinnløse automatgiret gjør bilen lettkjørt og fungerer fint under vanlig landeveiskjøring. Men det gir også en del støy under akselerasjon, som uansett ikke er veldig imponerende.

Bak rattet i CT 200h er det meste greit. Vi sitter greit, oversikten ut og over knapper og hendler er grei , mens kjørekomforten er litt bedre enn grei. Dette er den eneste bilen i testen som går på 16-tommers hjul og det gir lav innvendig støy. Fjæringen er komfortabel på landeveien, men understellet er litt for mykt og styringen litt for lite presis til å gi mye kjøreglede.

Les hele testen med fem konkurrenter og test-data her (logg-in for NAF-medlemmer)

Noen vil påstår at dette er en litt pyntet utgave av Toyota Auris. Det er ikke så langt unna sannheten. Men bilen har en del viktige kvaliteter som ikke kommer til syne ved første øyekast. Da den konkurrerte mot 14 andre nye biler i vår store vintertest i 2012, kom den på en sterk andreplass. I konklusjonen skriver vi blant annet: Mange av prestasjonene er av ypperste klasse. Hybrid-systemet gir svært god effektivitet, lavt forbruk og CO2-utslipp i kulde. Det gode dreiemomentet og jevne draget gir gode egenskaper og framkommelighet på vinterveier. Varmeapparatet i bilen er blant de aller beste og lyset meget godt.

Dette er den minste av testbilene med et bagasjerom på 275 liter. Baksetet har grei plass til to voksne.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,7  (71,4)*

Forbruk landevei l/mil

0,48 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,3 (10,3)*

Bagasjerom liter

275 (324)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter