FIKK IKKE VITE: Den hvite Toyota-varebilen har vært kondemnert. Men det fikk ikke bilkjøper Lasse Marcussen vite, selv ikke da han spurte bilselgeren direkte. Foto: Privat

«Hel og fin» sto det i bilannonsen:

Selgeren sa ikke at bilen har vært vraket – selv ikke på direkte spørsmål

Drammen Bilskade AS opplyste ikke at varebilen har vært vraket – verken i Finn-annonsen, i kontrakten eller på direkte spørsmål fra kunden på epost. – Bilselgeren har tilbakeholdt opplysninger, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

– Hel og fin varebil uten noen skader, skriver Drammen Bilskade i Finn-annonsen Lasse Marcussen i Kristiansand fattet interesse for.

Men Drammen Bilskade har spesialisert seg på reparasjoner av Toyota som har vært skadet. Lasse ville finne ut hvor stor skaden har vært:

– Har bilen vært utsatt for store skader eller reparasjoner siden den selges av et bilskadefirma, spør Lasse på epost til selgeren.

Svaret han får virker betryggende og tilforlatelig.

– Bilen har hatt skade. Byttet nedre støtfanger og venstre nedre bærebru. Kun skrudde deler, svarer Idar Dahl, daglig leder i Drammen Bilskade.

Les også: Totalskadet bil ble kjøreskolebil

Lasse kjøper den to år gamle Toyota Proace. Heller ikke i kontrakten står det noe om de store skadene han like etter overtakelsen tilfeldigvis får vite om.

I kjøpekontraktens felt for «tidligere skader» og «tidligere større reparasjoner» er det ikke skrevet noe.

Selger har ikke gitt noen opplysninger. Feltene er helt blanke.

Les også: Bruktbilen solgt fire ganger etter omfattende vannskader

Skader for 260.000 kroner

Når Lasse Marcussen skal kjøpe en ekstra nøkkel til bilen, får han vite om en omfattende skadetakst som ble tatt i fjor høst.

Bilen hadde vært i en kollisjon. Merkeverkstedet Toyota Sør konkluderer med behov for utskiftning av deler, lakkering og arbeider for totalt 260.000 kroner.

Skadetaksten er på 10 sider, med lange opplistinger over hva som bør gjøres. Det er mye mer enn å bytte nedre støtfanger og en bærebru.

 

 

OMFATTENDE TAKST: I en takstrapport på 10 sider konkluderes det med behov for reparasjoner for 260.000 kroner.

– Det stikk motsatte

For et par uker siden leser Lasse Marcussen i Motor om Drammen Bilskade, som har reparert den kondemnerte bilen til langrennsstjernen Johannes Høsflot Klæbo.

Kjøperen av Høsflot Klæbo-bilen er fornøyd og skryter av Drammen Bilskade. I artikkelen forsikrer Idar Dahl i Drammen Bilskade at de alltid informerer om hva som har skjedd med bilene de selger.

– Det jeg opplevde var det stikk motsatte, sier Marcussen til Motor.

– Tilbakeholdt opplysninger

Han får støtte av Audun Bergerud, teknisk konsulent hos NAF Advokat, som er advokatkontoret til NAF.

– Her er det tilbakeholdt vesentlige opplysninger. Selger skulle opplyst at bilen har hatt en større skade, sier Bergerud.

Bergerud har mange års erfaring med bilskader.

– Det sitter så langt inne for bilselgere å bruke ordet kondemnert, og at bilen har vært det. Det er et så negativt ladet begrep. Derfor dropper noen det, sier han.

Les også: Bilselgere kan være tause om kondemnering

– Forbehold om feil

Idar Dahl i Drammen Bilskade hevder overfor Motor at kjøperen har fått «full forklaring» på bilens forhistorie og hva som har skjedd, «med bilder av bilen før reparasjon, under reparasjon og ferdig bil», som han skriver i en epost.

På epost spør Motor på hvilken måte han har informert om at bilen er kondemnert, siden det ikke står i Finn-annonsen, i kontrakten, eller i eposten hvor selgeren får direkte spørsmål fra Lasse.

– Jeg skal ikke drive bevisføring i media, svarer Dahl.

Han svarer ikke på spørsmål om hvorfor skaden ikke er opplyst hverken i Finn-annonsen eller i kjøpskontrakten.

Han skriver imidlertid:

– I annonsen står det forbehold om feil i annonsen.

– Spør!

Lasse Marcussen ønsker ikke å eie en bil som har vært kondemnert.

– Nybilgarantien tapes, og det blir et økonomisk tap ved videresalg, sier han.

Partene ble på et tidspunkt enige om å heve kjøpet. Men det skar seg om noen detaljer. Begge har nå engasjert advokat, og striden har havnet hos Forbrukerrådet.

For bilkjøper har det gått prinsipp i saken. Han reagerer på at bilselgere ikke opplyser om at biler har vært kondemnert, verken i annonsen, kontrakten eller på direkte spørsmål.

– Mitt råd er å spørre skriftlig om bruktbiler har vært kondemnert eller har hatt store skader. Da har du i hvert fall dokumentasjon dersom du senere får vite noe annet, sier Lasse Marcussen til Motor.

Les også: Slik lurte bruktbilselgeren sine ansatte

– Reparerer ikke alt

Det hører med til historien at merkeverkstedet har gjennomgått bilen etter at kjøperen fikk vite at den har vært kondemnert.

Merkeverkstedet konkluderer med mangelfull reparasjon i forhold til taksten. De har blant annet funnet tegn på at deler kan være hentet fra en annen bil.

– Vi ville gjort det annerledes her hos oss, skriver Eirik Farstad Hansen, avdelingsleder for karosseri ved Toyota Sør i sin rapport.

Det overrasker ikke NAF.

– Vi ser veldig ofte at man ikke reparerer eller bytter alt som anbefales i skadetaksten. Det ser vi også i denne saken, sier Bergerud – som understreker at NAF ikke har negative erfaringer med Drammen Bilskade fra tidligere.

Les også: Ikke kjøp bruktbil før du har lest dette