bil i autovernet på motorvei
HYSJ-HYSJ: Bruktbilselgere trenger etter loven ikke å opplyse om at en bil er kondemnert. – En så sentral opplysning bør kundene få vite om. Dette er ikke noe man skal måtte spørre etter, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat. Foto: Erlend Aas, NTB / scanpix
Pass deg så du ikke blir lurt:

Bilselgerne kan være tause om kondemnering

Bruktbilselgerne er ikke pliktige til å opplyse om at bruktbilen de selger har vært kondemnert, ifølge en fersk dom. – En så sentral opplysning bør bruktbilkundene få vite om, mener NAF.

Del denne artikkelen

En av hundre biler som selges på bruktbilmarkedet har hatt så store og omfattende skader at de er blitt kondemnert, og erklært som ubrukelige av forsikringsselskapet.

Men du som bruktbilkjøper har ingen rett til å få vite om bilens dramatiske forhistorie.

Les også: Ikke kjøp bruktbil før du har lest dette

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Kunde tapte

Tidligere i høst tapte en kvinne fra Telemark da hun gikk til sak mot bilbutikken som solgte henne en kondemnert bil.

Hun fikk kun vite at bilen var kollisjonsskadd, ikke at den var blitt kondemnert av forsikringsselskapet. Det fikk hun først vite om etter kjøpet av bilens forrige eier.

Aust-Telemark tingrett mener bruktbilselgere ikke må opplyse om at en bil har vært kondemnert.

– Etter rettens oppfatning er det ingen generell plikt for selger av bruktbil for å benytte begrepet «kondemnasjon» i beskrivelsen av bilens skadehistorikk, skriver tingretten i som dom.

Tingretten viser til to tidligere lagmannsrettsdommer, hvor begge bilkjøperne krevde heving av bruktbilkjøpet fordi de før kjøpet ikke fikk vite at bilene har vært kondemnert. Begge tapte.

Les også: FINN utestenger useriøse selgere

5000 kondemnerte

Årlig selger forsikringsselskapene i Norge hele 5000 kondemnerte kjøretøy til bilverksteder for gjenoppbygging, opplyser direktør Geir Trulserud i Finans Norge forsikringsdrift.

Når bilene er gjenoppbygget på bilverksted blir de solgt videre på bruktbilmarkedet til deg og meg.

Årlig omsettes det i underkant av en halv million bruktbiler i Norge. Det betyr at én av 100 bruktbiler på markedet har vært så skadet at forsikringsselskapene har kondemnert dem.

– Behøver ikke opplyse

Advokat Rune Gaustad representerte bruktbilforretningen som vant gjennom i Aust-Telemark tingrett. Han er også advokat for bruktbilbutikken som fire ganger på halvannet år har solgt en kondemnert Toyota etter omfattende vannskader.

– Det prinsipielle i denne saken er hvor mye en selger skal opplyse. En selger skal uoppfordret opplyse om kollisjonsskader og vannskader. Men en selger behøver ikke opplyse om at bilen er kondemnert, såfremt ikke en kjøper spør, sier Gaustad til Motor.

Må spørre

Spør bruktbilkunden, skal selgeren opplyse om kondemnasjonen, mener bruktbilbutikk-advokaten.

– Da skal ikke selgeren holde tilbake slik informasjon. Men i denne saken spurte ikke kjøperen, og da mener jeg det er kjøperens ansvar som ikke spurte.

– Bør opplyse

Hverken NAF eller Forbrukerrådet liker at bruktbilselgere ikke forteller at biler er kondemnert.

– En så sentral opplysning bør kundene få vite om. Dette er ikke noe man skal måtte spørre etter. Bruktbilkjøperne vil ikke nødvendigvis få tilstrekkelig informasjon dersom dette ikke opplyses, sier advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat.

Forbrukerrådet er enig.

– Om bilen har vært i kollisjon eller har vært kondemnert er naturlige forhold ved bilen kjøper må regne med å få informasjon om, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Les også: Slik lurte bruktbilselgeren sine ansatte

– Har plikt

Advokat Thomas Oftedahl i Fram Advokatfirma representerer Buskerud-kvinnen som krever å få heve kjøpet av den vannskadede Toyotaen.

Også han mener bruktbilselgere må få vite om en bil har vært kondemnert.

– Opplysningsplikten til en selger omfatter avvik som har betydning for kjøpet og den videre bruken av bilen. Det innebærer at selger har plikt til å gi slike opplysninger uavhengig av om kjøper spør, sier Oftedahl til Motor.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner