Interiør i bil etter vannskade
DUKKERT: I 2015 ble den ett år gamle SUV'en Toyota RAV 4 bilen fylt med flomvann. Bildet viser at det var ferskvann og muligens også brakkvann – en blanding av saltvann og ferskvann – halvveis opp på rattet i bilens kupé.
Denne bilen var fylt med flomvann:

Bruktbil solgt fire ganger etter omfattende vannskader

Toyotaen ble kondemnert etter omfattende vannskader. Likevel har den blitt solgt til fire forskjellige bruktbilkunder, som ikke ville ha den. Nå havner bruktbilen i tingretten.

Del denne artikkelen

Dette er bruktbilhistorien du ikke bør lese dersom du er redd for å kjøpe bruktbil:

I 2015 ble den ett år gamle SUV'en Toyota RAV 4 bilen fylt med flomvann. Et bilde viser at det var ferskvann og muligens også brakkvann – en blanding av saltvann og ferskvann – halvveis opp på rattet i bilens kupé.

Tryg forsikring konkluderte med behov for omfattende reparasjoner, og kondemnerte bilen.

Men forsikringsselskapene vil gjerne tjene penger også på kondemnerte biler. Derfor solgte de den vannskadede bilen til bruktbilbutikken Olsen bil, som lovet å reparere bilen ordentlig.

Les også: Slik lurte Olsen bil sine ansatte

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Solgt til fire kunder

Etter reparasjonen ble bilen solgt videre til den lille bruktbilbutikken Pedersen bilsalg i Sande i Vestfold, som også går under navnet Sande bilsalg.

De skulle få store utfordringer med bruktbilen de håpet å tjene litt penger på.

Det kommende halvannet året solgte bruktbilbutikken den samme bilen til hele fire forskjellige bruktbilkunder.

Ingen av kundene ville ha bilen. Derfor gikk bilen frem og tilbake mellom butikken og de fire kundene.

Kunde 1

De første kundene, et ektepar fra Akershus, opplevde bare et par dager etter kjøpet at de ikke fikk start på bilen. De sendte den på merkeverksted.

– Er dere klar over at bilen har vært under vann? sa en av de ansatte ved Toyota-verkstedet til det sjokkerte paret.

Verkstedet hadde funnet vann i motoren som dokumenterte at motoren hadde vært under vann.

Pedersen bilsalg hevder ifølge et sakssammendrag fra Forbrukerklageutvalget at de ikke visste dette. De tok bilen tilbake, og ga ekteparet en økonomisk kompensasjon.

Kunde 2

Kort tid etter ble bilen solgt igjen.

Den andre kunden som kjøpte bilen var en mann i Vestfold. Han fikk vite om vannskadene før kjøpet. Men da han like etter overtakelsen fikk vite at kondemnerte biler ikke er omfattet av bilprodusentenes garantier, valgte han å bytte bilen i en annen bil fra samme bilfirma.

– Jeg ble usikker på bilen når den ikke hadde noen garanti, sier han til Motor.

Bilbyttet skjedde på vanlige vilkår.

– Jeg tapte derfor penger på innbyttet. Det er da også helt vanlig når man bytter bil, vedgår han.

Kunde 3

Et drøyt halvår senere ble bilen solgt for tredje gang av Pedersen bilsalg.

Også den tredje kunden, en annen mann fra Vestfold, fikk vite om vannskadene. Han forteller til Motor at han ikke hadde problemer med bilen i sin korte eiertid på noen måneder. Han valgte likevel etter kort tid å bytte bil fordi bilbehovet endret seg.

Han leverte bilen tilbake til Pedersen bilsalg, og kjøpte en annen bil.

– I ettertid har jeg fått vite at bilen var fylt med mer vann enn det jeg fikk forståelsen av da jeg kjøpte bilen, sier mannen til Motor.

Begge de to Vestfold-mennene eide altså bilen i bare noen få måneder. Begge forteller også at de ikke er misfornøyd med bilselgeren, eller har noe å utsette på ham.

– Fremstår som ny

Likevel, igjen måtte bruktbilbutikken annonsere bilen for salg. Nå var det fjerde gang på halvannet år at bruktbilselgeren prøvde å finne en kjøper til SUV'en.

I annonsen het det at bilen har hatt vannskade. Men også at bilen «ikke bærer noe preg av dette».

– Bilen fremtrer som ny, konkluderte bruktbilselgeren i annonsen på Finn.

Den erfaringen skulle ikke neste kjøper få.

Faksimile av annonseFUNN PÅ FINN: Annonsen på Finn.no for den vannskadde bilen.

Kunde 4

I august 2017, bare et par uker etter at kjøper nummer tre hadde kjørt bilen tilbake, solgte Pedersen bilsalg Toyotaen for fjerde gang.

Den fjerde kunden var en kvinne fra Buskerud. Bare kort tid etter overtakelsen fikk hun problemer med bilen.

I likhet med de første eierne sendte kvinnen bilen på merkeverksted for å forsøke å finne ut av problemene. Også hun skulle få hakeslepp av beskjeden hun fikk fra verkstedet.

– Bilen har vært under vann. Vi kan ikke gi pris på reparasjon. Men dette blir dyrt, skrev merkeverkstedet.

Verkstedet skriver videre at det trolig er behov for omfattende utskiftninger.

Vegvesenet fant ingen feil

Statens vegvesen, derimot, fant ingen feil på bilen da de undersøkte den.

I forbindelse med en storaksjon mot den nå politisiktede bruktbilselgeren bak Olsen bil, ble den svarte Toyota RAV 4 innkalt til en grundig kontroll.

– Kjøretøyet fremstår som ferdig reparert, skriver vegvesenet i sin rapport – og viser blant annet til at «det ikke er observert tegn til hverken irr eller korrosjon i ledningsnett eller ved koplinger».

Krevde heving

Til tross for at vegvesenet ikke fant noen feil, mente den fjerde kunden, kvinnen fra Buskerud, at bilen hadde så store mangler at heller ikke hun ville ha bilen.

Hun krevde å få heve kjøpet.

Men bruktbilbutikken, som drives av Per Kristian Pedersen, avslo og sa nei.

Dermed havnet saken først hos Forbrukerrådet og deretter i Forbrukerklageutvalget, som behandler saker mellom bilselgere og bilkjøpere som Forbrukerrådet ikke klarer å løse.

– Holdt ikke tilbake opplysninger

I et brev til Forbrukerklageutvalget skriver Buskerud-kvinnens advokat, Thomas Oftedahl i Fram Advokatfirma, at reparasjonene har vært for dårlige – og at bruktbilselgeren har holdt tilbake opplysninger.

Bruktbilselgerens advokat, Rune Gaustad i Advokatfirmaet Gaustad, mener at bruktbilselgeren ikke har holdt tilbake opplysninger, men at han derimot har vært klar på at bilen er et risikokjøp.

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?

– Tilbakeholdt opplysninger

Forbrukerklageutvalget har gitt Buskerud-kvinnen fullt medhold, og konkluderer i vedtaket at hun skal få heve kjøpet, og få tilbake 274.000 kroner.

– Utvalget vektlegger at bruktbilbutikken har tilbakeholdt opplysninger overfor kjøperen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

I tillegg mener de at på grunn av kondemnasjonen og de foretatte reparasjonene vil bilen for all fremtid vil være beheftet med en betydelig mangel som reduserer verdien på den.

Men bruktbilselgeren godtar ikke avgjørelsen, og har nå brakt saken inn for tingretten – hvor den blir behandlet på nyåret.

Les også: Bruktbilselger tiltalt for bedrageri av kundene