Bil under vann og hus i bakgrunnen
TOTALSKADET: Slik så det ut da flomvann ødela bilen til Terje Andersen på Jæren. Nå brukes den som trafikkskolebil i Oslo. Foto: Terje Andersen
Trafikkskolen hevder den ikke visste noe:

Nå er denne totalskadde Golfen blitt kjøreskolebil

Golfen druknet i flomvann og ble totalskadet. Nå brukes den av en kjøreskole i Oslo som hevder de har trygge biler.

Del denne artikkelen

Terje Andersen på Jæren ble overrasket da han oppdaget at den totalskadede bilen hans nå går som kjøreskolebil.

For fire år siden var det flom hjemme hos han og kona. Utenfor huset sto flomvannet en meter over bakken. Det ble omfattende skader. Blant annet ble begge bilene deres ødelagt.

– Flomvannet inneholdt store mengder næringssalter, trolig også maursyre, forteller Andersen.

Verktøyet og metallhyllene hans i garasjen og kjelleren rustet.

Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

– Overrasket

Både merkeverkstedet og forsikringsselskapet mente det ville bli for omfattende å reparere bilene.

– Helt forståelig. Det er jo så enkelt som at pakninger og tetninger er konstruert for å holde sprut og støv ute, ikke for at bilen skal tåle å stå i flomvann, sier Andersen selv.

Han trodde han aldri ville se bilen igjen.

– Stor var derfor overraskelsen da jeg en stund etter flommen så at en bilforhandler i Vestfold hadde bilen vår for salg, forteller Andersen.

Les også: Bruktbilen solgt fire ganger etter omfattende vannskader

Kjøreskolebil

Senere ble bilen solgt videre til en trafikkskole i Oslo, som fortsatt eier bilen – og som bruker den som kjøreskolebil.

– Vi setter kvalitet og trygghet i høysetet. Bilparken består derfor av landets mest solgte bilmodeller. Bilene er også spekket med sikkerhetsutstyr som sikrer trygghet i trafikken, skriver kjøreskolen på sine hjemmesider.

Vil finne ut

Motor har i flere artikler satt søkelys på den omfattende kondemneringen av kjøretøy. Årlig selger forsikringsselskapene i Norge hele 5000 totalskadede kjøretøy til bilverksteder for gjenoppbygging.

Ifølge en fersk dom er bruktbilselgerne ikke pliktige til å opplyse om bilene de selger har vært totalskadet og kondemnert.

Trafikkskolen hevder de er helt ukjent med den hvite Golfens forhistorie.

– Jeg fikk ikke oppgitt dette av han som solgte meg bilen. Vi har hatt bilen i flere år. Mer vil jeg ikke si til deg, sier den daglige lederen for trafikkskolen når Motor ringer ham.

– Hva vil du gjøre nå?

– Jeg vil finne ut hva f… som har skjedd her.

Liker ikke

Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund organiserer de fleste trafikkskolene, også Oslo-skolen som har brukt den totalskadde Golfen. De liker ikke at slike biler brukes i elevopplæringen.

– Vi kjenner ikke denne saken i detalj. Men vi er ikke positive til at slike biler er på veiene, enten det er trafikkskoler eller private som kjører dem, sier informasjonssjef Jan Harry Svendsen.

De er også kritiske til at det tas snarveier i gjenoppbygging av biler, slik Motor har skrevet mange saker om.

– Dagens biler er svært avanserte. En bil som er gjenoppbygget etter skade kan ha svekkelser i konstruksjoner eller ha sikkerhetssystemer som ikke fungerer, sier Svendsen.

Trafikkskoleforbundet kjenner ikke til om andre elevbiler til denne eller andre trafikkskoler har vært totalskadd og deretter reparert.

– På generelt grunnlag er våre skoler opptatt av å ha biler som er både trygge og trafikksikre, sier Svendsen.

– Vær på vakt

Bilens første eier, Terje Andersen, mener alle bruktbilkunder bør være på vakt.

– Min vannskadede bil er et godt eksempel. Etter flommen ble det på verkstedet påvist utstrakt rustdannelse på understellet, sier Andersen.

Han mener kundene må få vite om bilenes forhistorie.

– Det er hårreisende å selge en slik bil uten å opplyse at bilen er totalskadet og kondemnert.

Det synes også både Forbrukerrådet og NAF.

– En så sentral opplysning som at bilen har vært kondemnert bør kundene få vite om. Dette er ikke noe man skal måtte spørre etter. Bruktbilkjøperne vil ikke nødvendigvis få tilstrekkelig informasjon dersom dette ikke opplyses, har advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat sagt til Motor tidligere.

Les også: Store avgiftshopp i vente

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!