FØR OG ETTER: Her er bilen rett etter ulykken (det lille bildet, opp til venstre) – og idag.

Tre måneder etter kollisjonen:

Se, nå er Høsflot Klæbo-bilen reparert

– Nå er bilen veldig trygg, sier Ole Jørgen Soelberg fornøyd. Han har kjøpt Norges mest omtalte kondemnerte bil: RAV4'en til skistjernen Johannes Høsflot Klæbo.

Publisert Sist oppdatert

Det går normalt bare noen uker fra kollisjonen til en kondemnert bil er på veien igjen.

Hvert år kondemnerer forsikringsselskapene flere tusen biler. Noen hugges opp, mens hele 5000 selges til bilverksteder for gjenoppbygging.

Det betyr at én av hundre biler som selges på bruktmarkedet har vært kondemnert.

– Jeg er ikke redd for å kjøpe denne. Jeg har aldri kjøpt en kondemnert bil som har hatt mindre skader, sier Ole Jørgen Soelberg, pensjonert bilskadetakserer i Sande i Vestfold.

Les også: Solgt fire ganger etter omfattende vannskader

SOM NY: Og her er bilen, noen måneder senere.

 

– Suveren

Mens Johannes Høsflot Klæbo spurtet til VM-gull i Seefeld, kjøpte Soelberg vraket hans ferdig reparert fra opprettingsselskapet Drammen bilskade.

– Den er helt suverent reparert, sier Soelberg, som opp gjennom årene har kjøpt flere kondemnerte biler til privat bruk.

– Men det er viktig at det er et offentlig godkjent verksted som har bygd opp. Jeg kjøper ikke slike biler hvis jeg ikke vet hvem som har reparert. Dessuten har jeg garanti tilsvarende nybilgaranti, sier Soelberg.

Lavere pris er et viktig argument for den mangeårige takstmannen.

– Jeg betalte 350.000 kroner. Vanlig bruktbilpris ville nok vært 400-430.000 kroner.

Johannes Høsflot Klæbo kjørte inn i bakenden på bilen foran i et fotgjengerfelt på Byåsen i Trondheim 12. desember i fjor.

En mannlig passasjer i bilen foran og en jente på 12 år i fotgjengerfeltet ble skadet.

Forrige uke møtte skistjerna i Sør-Trøndelag tingrett. Der erkjente han straffskyld og vedtok dommen på 10.000 kroner i bot og 16 dagers betinget fengsel.

I tillegg er førerkortet inndratt i ni måneder.

– Det var en bråbrems foran meg. Litt i panikk trykket jeg på feil pedal og akselererte istedenfor å bremse, sa Klæbo i sin forklaring i retten.

ETTER REPARASJONEN: Slik ser bilen til Johannes Høsflot Klæbo ut nå. Ferdig reparert, og med Ole Jørgen Soelberg som ny, fornøyd eier.

Les også: Denne bilen ble kjøreskolebil

Store følgeskader

Den svarte leasede Toyota Rav 4 ble kondemnert, og senere kjøpt opp av Drammen bilskade, som spesialiserer seg på reparasjoner av Toyota.

På bildene fra ulykkesstedet ser det ikke ut som om Høsflot Klæbos bil har så store skader.

– Men når luftkollisjonsputene løses ut som i dette tilfellet oppstår det store følgeskader, forklarer daglig leder Idar Arve Dahl i Drammen bilskade til Motor.

– Trege

Ulykken skjedde i desember. Allerede 22. februar ble bilen registrert over på ny eier.

– Dere er raske med å reparere?

– Her har vi vært trege. Normalt tar det bare noen få uker å reparere. Det tok lang tid før bilen ble fraktet ned fra Trøndelag, forteller Dahl.

Leasede biler kondemneres

Han forteller at leasede biler gjerne blir raskere kondemnert – eller innløst som det nå heter – enn biler som er eid.

– Leasingselskapene vil gjerne ikke ha igjen en kollisjonsskadet bil når luftkollisjonsputene har vært utløst. For privateide biler er terskelen litt høyere.

Drammen bilskade selger selv biler de har reparert, og informerer alltid om hva som har skjedd med bilen. Men ifølge en fersk dom må man ikke opplyse om at en bil har vært kondemnert.

Les også: Kan være tause om kondemnering