PLUG AND PLAY: Vi har testet VW Passat GTE (f.v.), Mercedes-Benz C 350e, BMW 225XE Active Tourer og VW Golf GTE Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

VI TESTER PLUG-IN-HYBRIDER

Svært mye bil for pengene

Et særdeles fordelaktig avgiftsregime gjør plug-in-hybridene populære. Vi har testet fire gode kjøp.

Publisert Sist oppdatert

Plug-in-hybridene treffer midt i blinken hos bilistene som vil ha bil som ikke trenger fossilt drivstoff på småkjøringen, samtidig som den kan tas på langtur uten rekkevidde-angst.

Daglige turer i nærområdet kjøres billig og miljøvennlig på strøm, mens bensinmotoren slår inn på turene til hytta og sørger for lang rekkevidde.

For dem som har mye langkjøring, eller ikke trenger bil for annet enn korte turer, finnes det bedre alternativer – selv om betydelige avgiftslettelser gjør hybridene attraktive for svært mange. For enkelte modeller er lettelsen opp mot 200.000 kroner, sammenliknet med en tilsvarende bil med tradisjonelt drivverk og like mange hester.

Vi testet fire av de mest populære, i litt ulike klasser, og konstaterer at dette er modeller som gir mye for pengene.

Mercedes C 350E: Suksess med kort rekkevidde

Mercedes C 350E er testens mest komfortable bil, den har rikelig med krefter, men batteriet har kort rekkevidde.

 

BMW 225XE Active Tourer: BMW på en ny måte

BMW 225XE Active Tourer er merkets første modell som er bygget for forhjulstrekk, og det fungerer godt. Batterikapasiteten er ikke all verden på denne heller, men med firehjulstrekk får du mye for pengene.

 

VW Golf: På norsktoppen med god grunn

VW Golf er en sikker vinner på norske veier, og denne GTE-modellen er intet unntak. Rimelig pris og lavt forbruk er en god kombinasjon.

 

VW Passat: Grønn og barsk familiefavoritt

Testvinneren er VW Passat GTE, den mest solgte plug in-hybriden i Norge i årets første måned. Bilen gir den gode følelsen av kvalitet, samtidig som den leverer på behovene til barnefamiliene.