TAKLER DEN NOEN FARTSHUMPER? Det bokstavelige svaret er ja. Men bZ4X har ikke fått den lanseringsperioden Toyota ønsket seg.

Årets beste bilkjøp #6: Toyota bZ4X

Det lyser rødt for verdens største bilprodusent

Toyota har store startproblemer med bZ4X, og de vanligvis så lojale kundene fortviler. Vi har tro på at dette løser seg.

Publisert Sist oppdatert

Da Toyota (og Subaru) omsider fikk lov å slippe sine nye elbiler ut til kundene etter hjulboltproblemet som det tok over tre måneder å fikse, lå alt til rette for to solide elbiler – midt i blinken for det norske markedet.

Her snakker vi tross alt om et tett samarbeid mellom to japanske produsenter som er berømte for slitesterke biler med få feil. Og med tungt markedsført spisskompetanse på to områder:

  • Lavt forbruk, basert på Toyotas årelange erfaring med batteriteknologi gjennom hybridbilene.
  • Og særdeles god framkommelighet, basert på Subarus erfaring med firehjulsdrift.

Juryen i tvil

Men de første testene og eierrapportene har vist at noe er merkelig uferdig med disse modellene. Forbruket varierer stort fra bil til bil – ja, det varierer til og med merkelig mye på samme bil.

Juryen i Årets beste bilkjøp har vært veldig i tvil: Enten må Toyota bZ4X ekskluderes helt, basert på barnesykdommene. Eller så må tvilen rundt dette produktet komme Toyota til gode. Vi endte på det siste. Juryen sier dette:

«Toyotas imponerende plasseringer i teten av alle kvalitetsundersøkelser gjennom flere tiår, har skapt et renomme andre bilprodusenter bare kan drømme om. Det skal mer enn noen barnesykdommer til for å ødelegge det.»

Komfort i tetsjiktet

Derfor har vi valgt å vurdere bZ4X på de premissene vi tror er rett rundt hjørnet, etter en programvareoppdatering eller to. Da ser vi en bil som ikke bringer noe nytt inn i elbilverden, men som har komfort i tetsjiktet i klassen, et førermiljø som for mange vil være det beste som har kommet fra Toyota – og svært god framkommelighet.

Og gitt at de fleste bZ4X-kjøpere er tidligere Toyota-eiere, så skal det mye mer til enn litt rusk i oppstarten og litt manglende wow-faktor til å rokke ved inntrykket av driftsikkerhet, pålitelighet, trygghet og økonomisk forutsigbarhet.

Glem heller ikke hvor mange som har satt stor pris på Årets beste bilkjøp i 2020: RAV4. Her kan du se en sammenlikning av de to modellene.

  • Toyota bZ4X og Subaru Solterra er teknisk sett tvillinger. Fokuset på Toyota i denne kåringen, skyldes at denne var vesentlig tidligere tilgjengelig for testing.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på ]Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Under kan du se både test og prøvekjøring av bilen: