KAPPET HER: Den oransje tapen viser hvor A-stolpen er skjøtet. Foto: Elisabeth Grosvold

Slik avslørte Statens vegvesen hemmeligheten:

Denne bilen ble sveiset sammen av to vrak

Vegvesenets hulromskamera avslører hemmeligheten som ingen skulle få vite om: To Ford Focus stasjonsvogner er skjøtet sammen midt på bilens A-stolpe. – I en kollisjon vil hele kupeen trolig blitt trykket kraftig inn, forteller kontrollør Gulleik Vatnebryn.

Publisert Sist oppdatert

Politiet har en omfattende etterforskning mot bruktbilselgeren Geir Egil Olsen, som drev bruktbilfirmaet Olsen bil i Grimstad inntil i fjor høst.

Statens vegvesen har bistått politiet. De er nå i sluttfasen av en grundig kontroll av 1000 biler, som bruktbilselgeren har kjøpt som kondemnerte vrak fra forsikringsselskapene, reparert dem, og solgt dem videre til kunder.

Les også: Politiet vurderer utvidet siktelse

Avslørt

Ofte kommer kontrollørene over reparasjoner som de mener er mangelfullt utført, og i noen tilfeller livsfarlige for de som sitter i bilene.

Vegvesenet gjør de fleste kontrollene ved den nedlagte NAF-stasjonen på Stoa i Arendal. Da Motor var tilstede for å ta bilder av undersøkelsene, ble en livsfarlig hemmelighet avslørt på en av bilene.

Bilen, en Ford Focus stasjonsvogn, hadde ifølge skaderapportene hatt en større skade på bakparten.

– Bakparten så helt fin ut. Da er det lett å bli lurt og tro at alt er i orden. Men når vi ikke finner noen tegn på reparasjon i skadeområdet, blir vi mistenksomme, forteller den erfarne kontrolløren Gulleik Vatnebryn.

Les også: 

HEMMELIGHET: Dette bildet fra vegvesenets hulromskamera viser at forsterkningen i A-stolpen er kappet tvers av. Det skulle ingen få vite. Foto: Statens Vegvesen

Én bil av to vrak

Derfor undersøkte de resten av bilen, og da de tok hulromskameraet ned i A-stolpen, som er fremme ved frontruten, oppdaget de at den var kappet tvers av. Bilen viste seg å være skjøtet både i A-stolpen og i gulvet under fører- og passasjersetet.

– Bilen er rett og slett ikke én bil, men to bilvrak som er satt sammen, sier Vatnebryn.

Vegvesenet har ingen opplysninger om hvor bakparten kommer fra.

– Forhistorien til bakparten er helt ukjent for oss, sier Vatnebryn.

SKJØTESTED: Her er de to vrakene skjøtet sammen. Foto: Elisabeth Grosvold

Avskiltet

– Hvor farlig er det som er gjort?

– Hulromskameraet viser at A-stolpens forsterkninger er kuttet rett av. Disse stolpene skal beskytte kupeen og de som sitter der. I en ny ulykke er det stor fare for at en motgående bil trykkes mye lenger inn i kupeen. Dermed er det større fare for alvorlige skader på fører og passasjerer, forklarer Gulleik Vatnebryn.

KONTROLLØR: Gulleik Vatnebryn i Statens vegvesen. Foto: Elisabeth Grosvold

Den 15 år gamle stasjonsvognen ble avskiltet på stedet og ilagt kjøreforbud.

– Tilfredsstillende reparasjon vil koste mer enn verdien på bilen. Den kommer derfor neppe på veien igjen.

Den uskyldige bileieren, en mann fra Sørlandet som ikke visste om hemmeligheten, må skaffe seg ny bil. Pengene han betalte for Ford’en er trolig tapt, selv om han som de andre bileierne kan levere inn krav til konkursboet.

Etter nær 1000 kontroller er ca halvparten av bilene fra Olsen bil underkjent. Resten er godkjent.

Bruktbilselger Geir Egil Olsen benekter at han har gjort noe galt. Han mener bilene han har solgt ikke er trafikkfarlige, har hans advokat tidligere fortalt Motor.