MISTER GREPET: Slitte dekk mister grepet fullstendig på vått underlag. Foto: Marko Mäkinen

Klar for dekkskifte?

Det er nå dekkene slites mest

Tre millimeter mønsterdybde i disse dekkskiftetider kan fort reduseres til ulovlig slitte dekk i løpet av noen måneder. Det er på vårparten dekkene slites mest.

Publisert Sist oppdatert

Et dekk med lovlig mønsterdybde på 1,6 millimeter kan få 10 meter lengre bremselengde og vannplane i nærmere 30 km/t lavere hastighet enn et nytt dekk.

Det viser tester som Motor tidligere har foretatt. Ferske testresultater fra Nokian underbygger våre målinger.

Les også: Her er Motors store sommerdekktest

– På våt asfalt kollapser grepet for slitte dekk, konstaterer Emil Sundholm, produktsjef i Nokian.

Ja, du har lov til å kjøre med sommerdekk ned til 1,6 millimeter mønsterdybde. Men det er ingen dekkeksperter som anbefaler deg å vente så lenge.

Alle tester viser at kvalitetene på et dekk reduseres kraftig når det nærmer seg lovlig minstegrense på mønsterdybden.

Les også: Slik tester vi sommerdekkene

I Motors ferske sommerdekktest, skiller det rundt tre meter i bremselengde mellom det beste og det dårligste dekket. Og her snakker vi om 16 nye dekk fra anerkjente produsenter.

Vær oppmerksom på dette:

Det er nå dekkene slites mest, når asfalten er ekstra grov og veiene ofte er hullete etter vinteren. Det gjør at dekkene slites mer enn om sommeren. 

Les også: Ni gode råd for å få maks ut av dekkene