TESTBANE: Utendørstestene ble gjort ved Gerotek Test Facility nær Elandsfontein Foto: Marko Mäkinen

Motors store sommerdekktest 2018

Slik tester vi dekkene

16 dekksett er testet i tilsammen åtte kategorier i årets store sommerdekktest.

Publisert Sist oppdatert

Utendørstestene ble gjort på en testbane utenfor Johannesburg i Sør-Afrika i slutten av januar, i temperaturer som på en god norsk sommerdag.

Testdekkene er i dimensjon 225/45 R17, og vi brukte Audi A3 TFSI som testbil.

Innenfor de ulike kategoriene ble testene utført som følger:

Bremsing

Testene ble kjørt som full ABS-brems fra 80 km/t på våt asfalt og fra 90 km/t på tørr asfalt. I alle testene ble det kjørt referansedekk for å fange opp eventuelle forandringer i forholdene på banen. Alle testene ble gjentatt over flere dager for å få et best mulig resultat. På våt asfalt ble dekkene testet i to temperatur-intervaller (mellom +10-15 og +20-25 grader), og karakteren er beregnet som en middelverdi av disse.

Dynamisk kjøregrep

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper ble testet ved å måle bilens rundetider på en våt asfaltbane. Dekkene ble utsatt for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene ble kjørt av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

Vannplaning

Evnen til å motstå vannplaning ble målt ved at vi akselererte bilen inn i et basseng med vann og målte hastigheten når styrbarheten og grepet slapp totalt.

Kjørefølelse

Flere testsjåfører gjorde en subjektiv evaluering av dekkenes oppførsel på en asfaltbane. Det viktigste var hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstod. For eksempel hvor brått en sladd oppstod og hvor enkelt den var å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene ble kjørt som blindtester der sjåførene ikke fikk vite hvilke dekk som satt på bilen.

Støy

Dekkstøyen ble evaluert både subjektivt av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag og ved målinger med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Også dette var en blindtest der førerne ikke visste hvilke dekk som satt på bilen.

Rullemotstand

Rullemotstanden ble målt av en maskin i et laboratorium. Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i bensinforbruk sammenliknet med det dekket som rullet lettest.