GOD HANDEL: Over 468.000 bruktbiler skiftet eier i fjor, og utviklingen sålangt i 2018 tyder på at årets tall blir enda høyere. Foto: Shutterstock

Vekst i bruktbilsalget:

Kjøpe bruktbil? Da bør du lese dette først

Hver eneste dag skifter nærmere 1300 bruktbiler eier her i landet. Er du en av de mange som vurderer å kjøpe, kan det være nyttig å ha lest noen av disse sakene først.

Publisert Sist oppdatert

Over 468.000 bruktbilhandler ble gjennomført i 2017, og etter årets sju første måneder er det registrert 281.311 eierskifter i 2018 – opp 4,6 prosent sammenliknet med fjorårstallene.

Motor har skrevet en lang rekke saker om hvordan du unngår å bli lurt når du handler bruktbil, med råd fra eksperter om hva du bør gjøre – og hva du absolutt ikke bør foreta deg.

Dessuten har vi fortalt om erfaringene fra mange som føler de ble lurt: Hva gjorde de feil? Hva burde de gjort? Har de klart å få hevet handelen – eller fått deler av pengene tilbake?

Gode tips

Vi har samlet et utvalg av de artiklene vi har publisert det siste året, for å gjøre det lettere å oppdatere seg om feller og muligheter i bruktbilmarkedet.

Start gjerne med denne:

NAF-advokatenes beste tips: Slik unngår du å bli lurt

To kjappe videoer med eksperter fra NAF Advokat kan også være nyttig:

Derfor bør du handle i nærområdet og noen grunnleggende tips om hva som er viktig hvis du skal selge bilen din.

Vær dessuten oppmerksom på at NAF har mange gode råd om kjøp og salg av bruktbil på sin egen hjemmeside.

Motor presenterer nesten ukentlig omfattende tester av nye biler, men vi har også tester av populære bruktbil-modeller. Her er riktignok bare en håndfull av de mange tusen modellene på markedet vurdert, men det kan være nyttig likevel.

Elbilene dominerer nybilsalget, men samtidig som det kommer stadig nye modeller åpner det seg elektriske muligheter også på bruktbilmarkedet – selv om ventetida kan bli lang.

Les vår dokumentar: «Hvis du vil bli rik på kriminalitet bør du begynne å selge bruktbiler»

Sveiset sammen vrak

Vi mottar mange henvendelser om bruktbil, ikke minst fra uheldige som har blitt utsatt for ren svindel.

Sist høst publiserte en serie artikler om Olsen Bil-saken – om bruktbilselger Geir Egil Olsen i Grimstad som er siktet for å ha tuklet med sikkerheten på et stort antall bruktbiler. Bilene skal han ha kjøpt som bilvrak og kondemnerte biler, rettet opp – og solgt videre til intetanende bruktbilkjøpere.

Blant viste reportasjene hvordan vegvesenet avslørte at to vrak ble satt sammen til en ny bil. Saken er ennå ikke endelig berammet, ettersom politiet stadig har vurdert å utvide siktelsen mot mannen. Underveis kom også rapporter om at det ble solgt biler fra den siktede bruktbilhandlerens adresse, også lenge etter at siktelse var tatt ut.

NAF har i etterkant av Olsen Bil-saken krevet at bilkjøpere får vite om bilen de kjøper har vært involvert i større ulykker.

For det er flere som ikke opplyser om kollisjonsskader på bilene de selger, selv om de er pliktig til det. I sommer fortalte vi om et bruktbilfirma i Bergen som for tredje gang la ut en bil for salg uten å fortelle om kollisjonsskader. Både NAF og Forbrukerrådet er krystallklare på at selger har opplysningsplikt.

Sjekk bilen selv!

Det er uansett et godt råd å selv sjekke bilen før du kjøper. En NAF-advokat i Alta har gått ut med advarsel om å kjøpe biler usett fra en annen landsdel. Mange, spesielt folk i Nord-Norge på grunn av lange avstander, tar sjansen på å kjøpe bilen usett – bare basert på annonseteksten, bildene og selgerens forsikringer. – Da blir bilselgerne kvitt det jeg nesten betrakter som vrak, sier advokat Jørn Eikanger.

NAF har samtidig arbeidet iherdig for å bedre forbrukernes reklamasjonsrettigheter, og vant en prinsippsak i Høyesterett som sikrer de som kjøper fra en annen privatperson de samme reklamasjonsrettighetene for tidligere verkstedjobber som ved kjøp fra en forhandler.

Fraskriver seg ansvar

I sommer har vi også satt søkelys på såkalt fullmaktsalg, som er en omsetningsform som blir stadig vanligere.

Fullmaktsalg, eller mellommannssalg, foregår ved at en bileier inngår avtale med et bilfirma om at bilfirmaet skal hjelpe til med å selge bilen. Den annonseres i bilfirmaets navn, og står gjerne utstilt i bilbutikken. I markedsføringen fremstår det gjerne som at bilene selges av forhandler. Men i kjøpekontraktene fraskriver forhandlerne seg for alt ansvar for bilens tilstand.

Nå har forøvrig Finn.no, landets største markedsplass for bruktbilsalg, endret sine opplysningsrutiner rundt fullmaktsalg.

PS: Forbrukerrådet har forøvrig lovet å satse kraftig for å rydde opp i problemene på bruktbilmarkedet.