Bruktbilkjøper Glenn Ruben Larsen
ADVARER: Glenn-Ruben Larsen advarer mot bilfirmaet i Bergen, hvor han kjøpte en Audi A6. Selv har han nå kjøpt seg en Landcruiser. Foto: Privat
Bruktbilfirma opplyser ikke om kollisjonsskader:

Tok bilen tilbake to ganger – nå selges den for tredje gang

To ganger skal bruktbilfirmaet MB Auto ha solgt en bil som er kollisjonsskadet – uten å fortelle bilkjøperne om det. Nå selger de bilen for tredje gang. Men heller ikke nå forteller de potensielle kjøpere om hele bilens dramatiske forhistorie.

Del denne artikkelen

Bilfirmaet MB Auto i Bergen selger en Audi A6 til 349.700 kroner. Verken i annonsen eller når potensielle bilkjøpere tar kontakt opplyser bilselgerne om bilens dramatiske forhistorie.

– Det er ingenting galt med den. Ingenting er defekt, sier bilselgerne.

Glenn-Ruben Larsen fra Krokelvdalen i Troms har en annen erfaring med den samme bilen. I april fikk han endelig hevet sitt kjøp av bilen, etter en lang strid med bilfirmaet.

Larsen kjøpte Audien i januar 2017 for 473.000 kroner, og i kontrakten garanterte bilselgerne at «bilen er kollisjonsfri».

Kort tid etter fikk han problemer med bilen, og gradvis ble bilens forhistorie avdekket.

Det viser seg at bilen har vært kollisjonsskadet og reparert tre ganger. Betydelige karosserideler er skiftet ut og store deler av bilen har vært omlakkert før den ble importert fra Tyskland til Norge, har Larsen greid å dokumentere.

Les også: Motors store dokumentar om bruktbilhandel

– Skremmende

Larsen fikk også kontakt med bilens forrige eier, en mann på Vestlandet. Også han klaget på bilens tilstand da han eide den, og inngikk i 2016 et forlik med bilfirmaet om at de skulle ta bilen tilbake. Mannen bekrefter dette overfor Motor.

– Jeg presset på for å få en minnelig løsning om tilbakekjøp. Jeg ville ikke selge bilen til noen andre – og jeg ble overrasket da jeg så at de solgte den videre.

– Nå er bilen annonsert for salg for tredje gang. Hva synes du om det?

– Det er skremmende. Folk flest ønsker jo ikke å kjøpe kollisjonsskadde biler.

Les også: Disse fotoboksene tar flest råkjørere

– Uriktige opplysninger

Glenn-Ruben Larsen krevde heving av kjøpet. Men bilfirmaet nektet.

Dermed gikk han til Forbrukerrådet og videre til Forbrukerklageutvalget, som i april vedtok at bilfirmaet må ta tilbake bilen mot at Larsen får full erstatning.

Forbrukerklageutvalget mener Larsen har sannsynliggjort at bilen tre ganger har vært gjennom omfattende utbedringer.

De mener bilfirmaet har gitt mangelfulle og uriktige opplysninger om bilen.

Les også: Her blir det 51 år med bompenger

Bilannonse på FinnTATT TILBAKE: Denne Audien har MB Auto måttet ta tilbake to ganger fra kunder. Nå er den for salg igjen. Faksimile: Finn.no

Forteller ikke

Kort tid etter at MB Auto tok tilbake bilen, forsøker de nå å selge den for tredje gang. I bilannonsen er bilens forhistorie ikke nevnt.

To Motor-journalister ringer bilfirmaet som kunder. Vi forteller at vi er på jakt etter bil, og stiller vanlige spørsmål om bilen. Vi spør også om bilen er kollisjonsskadet, omlakkert eller om det er noe annet galt med den.

– Ingenting er galt med bilen. Jeg ser ingenting i papirene, sier den første selgeren vi snakker med.

– Har den vært kollisjonsskadet tidligere?

– Nei.

– Har den vært omlakkert?

– Nei, jeg ser ingenting som tilsier at den skal være omlakkert på noen måte.

Dagen etter ringer vi den andre selgeren som er oppgitt i bilannonsen. Han understreker at ingenting er defekt. Men han forteller uoppfordret at de to ganger har tatt bilen tilbake fra kunder.

– Den hadde en forstillingsskade i Tyskland i 2012, og fikk ny bæreramme, to nye hjul, og en ny lykt, tror jeg. Men ingenting ved de bærende elementene av bilen ble skadet.

– Er bilen omlakkert?

– Ja. Men bilen er 100 prosent i orden, svarer selgeren.

Les også: NAF advarer mot fullmaktsalg

– Betenkelig

NAFs advokat i Tromsø, Per Krokan i Advokatfirmaet Leiros og Olsen, har bistått Glenn-Ruben Larsen. Han er kritisk til at bilfirmaet ikke opplyser om bilens forhistorie.

– Det er veldig betenkelig at dette ikke opplyses om i annonsen. Hvis det stemmer at de på direkte spørsmål fra kunder ikke opplyser at bilen er kollisjonsskadet eller omlakkert, vil det være nærliggende å betegne dette som en svikaktig fortielse, sier NAF-advokaten.

Les også: Her er vår test av årets to største bestselgere

Uenig

MB Auto er uenig i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Mens Forbrukerklageutvalget tror på Glenn-Ruben Larsens dokumentasjon, mener styreleder Martin Dobrovolny det ikke er dokumentert at bilen er kollisjonsskadd.

– Bilen ble kjøpt som kollisjonsfri bil fra Tyskland, noe som per definisjon stemmer etter tysk rett. Forbrukerklageutvalget er meget forbrukervennlig og hopper bukk over avgjørende elementer i saken. Vedtaket er oppsiktsvekkende, skriver styrelederen i en epost til Motor.

Mens den første eieren forteller at han inngikk forlik om å selge bilen tilbake til bilbutikken, hevder styrelederen at det ikke var heving av kjøpet.

– Han byttet inn bilen til normal innbyttepris, sier styreleder Martin Dobrovolny – som også hevder at den andre eieren, Glenn-Ruben Larsen, fikk all tilgjengelig informasjon ved kjøpet.

Les også: Bileiere bedratt for minst fire millioner kroner

Endret Finn-annonse

Etter at Motor tok kontakt med bilfirmaet er Finn-annonsen endret. Nå opplyses det at bilen er reparert etter «to mindre skader» i 2013, at bilen leveres med NAF-test – og at den er «100 prosent i orden».

Men på direkte spørsmål fra Motor, viser det seg at NAF-test ikke er utført.

– Vi fikk ikke time hos NAF før neste uke, men vi utleverer ikke bilen uten denne. Jeg er fortsatt rimelig sikker på at denne bilen i dag er fri for ulemper. NAF-testen vil da vise om jeg har rett, sier styrelederen i bilfirmaet.

– Hvorfor ble det ikke opplyst om bilens forhistorie i den første samtalen med Motors journalist?

– Denne bilselgeren er ny hos oss og kjenner ikke alle våre biler. Jeg hadde ikke rukket å informere han om denne bilen ennå.

Les også: Her er bilene som kommer