ELSKET: Nordmenn er glad i Volvo, og C40 byr på både sjarm og fart.

Årets beste bilkjøp #10: Volvo C40

Litt sötare bror kommer langt med sjarmen

Det C40 mangler av siste elbilmote, tar den igjen på sjarm og stil – og en totaløkonomi som er bedre enn man først tror.

Publisert Sist oppdatert

Volvo har en helt spesiell plass i nordmenns hjerter. Og C40 er litt som Tjorven: Liten og litt lubben, men full av sjarm. Og like kvikk i akselerasjonen som Tjorven var i replikken.

Årets beste bilkjøp 2022

  1. ?
  2. ?
  3. ?
  4. ?
  5. ?
  6. ?
  7. ?
  8. ?
  9. ?
  10. Volvo C40

Firehjulsdrift og 408 hester føles helt vanvittig. Få, kanskje ingen, elbiler gir den samme følelsen av fart som de korte og høye elbilene fra Volvo. Heldigvis matcher styring og understell kreftene på en utmerket måte.

Lite nytt

Dette er en Volvo du aldri har sett baken til, slo Motor fast da vi testet C40. For selv om dette i praksis er en versjon av XC40, ligger det en tydelig forskjell i hekken og det skrånende taket.

Det gir ubetydelig mindre takhøyde for baksetepassasjerene. Takhøyden som forsvinner i bagasjerommet, er nok en viktigere faktor.

Ellers er C40 og XC40 identiske. Derfor bringer heller ikke C40 noe nytt til torgs på elbilmarkedet. Når utgangspunktet er en fossil XC40, så havner den fort litt bakpå i 2023.

Service inkludert

Juryen sier:

«C40 er litt for tung, litt for trang, litt for glad i strøm – og litt for dyr. Mye «litt» blir i sum en viss mengde.»

Derfor havner den heller ikke helt i tetstriden i denne kåringen. C40 er likevel god nok til å forsvare en plass blant finalistene. Nybilprisen inkluderer blant annet forsikring og service/vedlikehold – og i en lengre periode også vinterhjul. Med en slik totalpakke ser plutselig regnestykket bedre ut for Volvo.

Og juryen konkluderer:

«Kobler vi den økonomiske fornuften til all sjarmen, så er C40 plutselig et av de beste bilkjøpene.»

HEKKFORSKJELLEN: C40 nærmest, XC40 bak. C40 har ørlite mindre hodehøyde i baksetet, og en del mindre takhøyde i bagasjerommet. Formen gir også litt bedre rekkevidde. Ellers er bilene identiske.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Her er vår test og en prøvekjøring: