HALV PRIS: De tre kinesiske dekkene som Motor kan anbefale, koster omtrent halvparten av de beste premium-dekkene. Foto: Lasse Allard

SOMMERDEKK TIL HALV PRIS

Tre billige, kinesiske dekk vi kan anbefale

I flere år har vi testet billige, kinesiske dekk. I like mange år har de havnet nederst på lista. Årets sommerdekktest viser at noe bra er i ferd med å skje med kinesiske dekk. For første gang har vi tre kinesiske dekk som kan anbefales. De koster omtrent halvparten av testvinner Nokian.

Publisert

Sommerdekk avslører ikke sine gode eller dårlige egenskaper før du er midt oppe i en kritisk situasjon. Du får ikke noe forvarsel om hjulspinn og dårlig grep hjemme på gårdsplassen slik som med et vinterdekk.

Kenda Amera A1, Linglong Green-Max og Wanli Harmonic er tre kinesiske dekk som klarer seg bra i vår store sommerdekktest.

Mens du må betale rundt 6500 kroner for fire dekk fra testvinner Nokian, slipper du unna med mellom 2500 og 3500 kroner for de kinesiske.

Les også: Motors sommerdekktest 2017

Det mangler fortsatt en del på å kunne måle seg med Nokian og Continental, men de slår mange andre etablerte merker og har bra egenskaper på våt vei.

Derfor kan vi anbefale disse dekkene som alternativer for alle som ikke har penger til de dyreste premium-dekkene.

Se hvordan vi gjør testen!

Kenda, Linglong og Wanli vil gi deg langt sikrere kjøreegenskaper enn om du fortsetter å kjøre på dine gamle, slitte dekk – både når det gjelder evnen til å motstå vannplaning og gi kort stoppstrekning.

– Vi ser nå at noen av de kinesiske dekkene er blitt betydelig bedre enn tidligere. Fra å være helt på bunnen er de nå midt på treet. Men det er store forskjeller. Fortsatt finnes det mange Kina-dekk som er dårlige og ikke gir sikker kjøring på nordiske veier. Du må være bevisst på hva du velger, sier Jukka Antilla, som er test-ansvarlig hos Motors samarbeidspartner TestWorld. 

Les også: Lovlige sommerdekk er farlig dårlige

Noen av disse kinesiske dekkene kan være vanskelig å få tak i. De finnes ikke i alle butikker som selger dekk.

I nettbutikker er utvalget ofte bedre og her finner du både Linglong og Wanli.

Kenda Emera A1 er et helt nytt dekk som vi ikke har funnet noen norsk pris på ennå. Med et europeisk teknologisenter under planlegging, er denne kinesiske produsenten et godt eksempel på at vi kan vente flere gode kinesiske dekk i årene som kommer.

– Vi ønsker å lage dekk som tilfredsstiller behovene til bilister i Europa – verdens mest krevende marked, sa Kenda-sjef Jimmy Yang, da han besøkte den store dekkmessen i Tyskland i 2014.

Nå ser vi det første resultatet.

TRE KINESISKE DEKK MOT TESTVINNEREN

Nokian Hakka Blue2 9,2 poeng Kr. 6564 (dekkonline.no)

Testvinner Nokian Hakka Blue er et sommerdekk med jevnt gode prestasjoner i alle disipliner. Det har ikke den aller korteste bremsestrekningen på våt vei, men har raske rundetider på bane og får høy karakter fra testerne for sikker og god kjørefølelse. Det gir deg ingen brå overraskelser. Dekket støyer lite og ruller lett, noe som gir lavt drivstofforbruk.

Kenda Emera A1 8,1 poeng Ca. kr. 3000 (Starco Norge A/S)

Det er første gang vi har med kinesiske Kenda i vår test og det overrasker med jevnt gode egenskaper. Det bremser ikke spesielt bra våt asfalt, men er blant de aller beste til å motstå vannplaning. Testerne gir det karakteren 8 på bane. Det har imidlertid den høyeste rullemotstanden av alle dekkene. Bensinforbruket kan øke med 3,7 prosent sammenliknet med bilen som kjører på dekket som ruller lettest. VI har ikke funnet noen norsk pris på dekket ennå.

Linglong Green-Max HP  8,3 poeng Kr. 3244 (delupe.no)

Linglong er et annen billig, kinesisk dekk som presterer bra i testen. Det bremser bra på våt asfalt, er riktignok bare middels på vannplaning, men får gode rundetider på våt bane. I tillegg får det karakteren 9 av testerne for stabile og gode kjøreegenskaper. Tørr asfalt er dekkets svakeste side, med blant annet lang bremsestrekning. Linglong er middels på støy og rullemostand.

Wanli Harmonic H220 8,2 poeng Kr. 2540 (dekkleader.com)

Wanli er enda et bevis på at kinesiske dekkprodusenter har tatt store steg i retning av å produsere dekk med ganske gode egenskaper. Dette dekket har middels gode bremseegenskaper på våt vei, men er et av de beste mot vannplaning. Det får OK rundetider på bane og karakteren 8 fra testerne for stabile kjøreegenskaper. Wanli er dårligst på tørr asfalt, og har høy rullemotstand.

Sjekk resultatatlista for hver av de åtte kategoriene vi tester:

Bremsing våt asfalt

Bremsing tørr asfalt

Kjøregrep våt asfalt

Vannplaning

Kjørefølelse våt asfalt

Kjørefølelse tørr asfalt

Støytesten

Rullemotstand