Mann gjør notater ved siden av dekk
NITIDIG ARBEID: Vi Bilägare-journalist Nils Svärd i aksjon under dekktesten i Frankrike. Foto: Niklas Carle
Motors store sommerdekktest:

Slik finner vi de beste dekkene

Hvilket dekk du bør velge påvirkes av hva slags underlag du oftest kjører på. Slik vurderer vi dekkene når vi tester et stort utvalg.

Del denne artikkelen

Etter mange års samarbeid med et finsk testselskap, har Motor alliert seg med det anerkjente svenske fagbladet Vi Bilägare i utvikling av dekktesten.

Vi Bilägare har i en årrekke testet dekk for alle årstider og prisklasser, med dedikerte journalister som har stor faglig kompetanse.

Dette bør du vite om hvordan årets test er gjort:

Testen ble utført på Mireval Proving Grounds i Sør-Frankrike i sol og litt over 20 grader. Testobjektene er premiumdekk. Med det mener vi de beste produktene fra de store velkjente dekkprodusentene.

For budsjettdekkene ble testen gjort i Texas, USA i november 2017, også der i omlag 20 graders varme.

Dekkdimensjonen er 205/55 R 16.

Her kan du klikke deg til resultatlista i hver disiplin, med antall makspoeng:

Brems våt vei 15
Kjøregrep våt vei 10
Kjøring våt vei 15
Vannplaning 10
Vannplaning, sving 10
Brems tørr vei 10
Kjøring tørr vei 10
Forbruk 10
Støy  5
Komfort 5
Sammenlagt Maks 100

I testen er det inkludert et kontinentalt friksjonsdekk for å vise hvordan et europeisk vinterdekk tilpasset våte vintre og plussgrader står seg mot sommerdekkene. Du finner dette dekket som nummer 8 i dekktesten. Det taler sitt tydelige språk.

Les også: Her kommer du tilbake til hovedsiden for årets test

Alle tester innledes og avsluttes med kjøring av et sett med «nøytrale» dekk som alle testdekkene måles i forhold til. Dette for å korrigere resultatet av hvordan veibanen eventuelt påvirkes av ytre omstendigheter i løpet av dagen.

Vi oppgir ikke pris på dekkene i testen, da disse varierer mellom forhandlere og blant annet påvirkes av kampanjer og sesong.

Testbilene var to VW Golf 1,4 TSI med manuelt gir. ABS-systemet var i funksjon, men antiskrensfunksjonen var deaktivert for ikke å slite ut bremsebeleggene ved kjøring på bane.

Slik beregnes poengene:

Poengene regnes ut fra en skala fra 1 til 5 hvor 1 er dårlig, 2 er mindre bra, 3 er gjennomsnittlig, 4 er bra og 5 er utmerket. Etter poengsetting vektes alle egenskapene, og karakteren ganges med ulike faktorer fra 1 til 3. Bremse- og kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest.

I noen kategorier som kjøreegenskaper og støy, inngår også en subjektiv vurdering som kompletterer måleresultatene.

Hvordan dekket takler ujevnheter vurderes utelukkende subjektivt.

Summen av poengene fra alle testkategoriene blir til slutt totalsummen.

Maksimalt antall poeng er 100. Om et dekk vurderes som «gjennomsnittlig», det vil si med karakteren 3 i alle kategorier, vil poengsummen bli 60.

Les også: Her er vår test av budsjettdekk

Tips fra NAF
Glemt å legge om dekk? Det er farlig!