Nærbilde av dekk uten luft
TAR GREP: Michelins prototype på et luft- og punkteringsfritt dekk er kanskje produksjonsklart allerede i 2024. Foto: Michelin
Ny teknologi produksjonsklar i 2024:

Her er dekket som ikke har luft

Ikke luft i dekket, sa du? Det er helt normalt! I hvert fall om drøye fire år, ifølge dekkprodusenten Michelin.

Del denne artikkelen

Det kondemneres 200 millioner bildekk i løpet av et år på grunn av punkteringer eller feil dekktrykk.

Med andre ord, hendelser som kunne vært unngått om dekkene var fylt med noe annet enn luft.

Flere aktører har forsket på alternative løsninger.

Michelin, i samarbeid med General Motors (GM), er trolig nærmest et produksjonsklart patent.

Dekket har fått tilnavnet «Uptis», en forkortelse av «Unique Puncture-proof Tire System», altså et dekk som ikke kan punktere.

Les også: Her er årets beste sommerdekk

Bil med spesielle dekk på vei

Nærbilde av dekk

Testes i disse dager

Dekket er konstruert med en miks av gummi, aluminium og glassfiber forsterket med harpiks, der mange fjærende eiker erstatter lufttrykket.

Konstruksjonen testes allerede i disse dager på en Chevrolet Bolt, som er den amerikanske utgaven av Opel Ampera-e.

Senere i år skal dekket testes på andre biler fra General Motors. Michelin antyder at dekket kan sitte på tradisjonelle passasjerbiler allerede i 2024.

Les også: Billige dekk krever spesielle forhold

Mer miljøvennlig

Nyheten gir noen opplagte fordeler knyttet til trafikksikkerhet, lavere reparasjonskostnader, lavere rullemotstand og et etterlengtet farvel til upålitelig dekkskum, dyre dekktrykksensorer og – på litt eldre biler – reservedekk og jekk.

Altså en vektbesparelse som overgår det lille vekttillegget «Uptis» per i dag har sammenliknet med et tradisjonelt hjul.

I tillegg peker Michelin og GM på mer miljøvennlige produksjonssystemer og mindre sløsing med råvarer. 

Tips fra NAF
Dette bør du vite om tidspunktet for å skifte dekk