En rød redningsbil til venstre er i ferd med å taue opp en rød trailer til høyre. Snøfokk og mørkt.
TØFFE TAK: «Vinterveiens helter» er blitt en norsk suksess på National Geographic. Her følger vi bilbergerne på jobb i snøfokk og mørke. Foto: ITV/National Geographic
Ny sesong på TV:

Norske helter på vinterveiene

På kanten av den smale demningen står en kranbil og vipper. Nedenfor er det bare bunnløst sluk. Snøen føyker, og natten er beksvart. Her må til og med den tyngste redningsbilen gi tapt. Det er i sånne øyeblikk Thord Paulsen liker seg aller best. Nå er Vinterveiens helter klar for en ny sesong på TV.

Del denne artikkelen

- Jeg elsker det når det skikkelig kaver på og veien er snødd igjen, sier Thord Paulsen som kjører redningsbil for NAF, Falck og Viking.

I TV-serien Vinterveiens helter på National Geographic Channel er vi med ham og redningsmannskapet over Hardangervidda, Haukeli og de råeste fjellovergangene i Norge.

Sånt er ikke for pyser.

– Du må være en tøffing. Det nytter ikke å være en pingle og en frostpinne når det er et par og tretti kuldegrader og vind og snøfokk der ute. Men det er da jeg liker meg aller best.

– Jo verre vær og jo vanskeligere kjøreforhold, jo bedre. Man blir kanskje litt skrudd i huet av å holde på med dette her, men jeg elsker det, sier Paulsen til Motor.

Les også: Disse bilene er best på norske vinterveier

Hverdagsdrama

Thord og makker Bjørn Lægreid kommer ofte opp i situasjoner som krever det ytterste av dem, men det skal mye til for å stoppe dem.

Tungbergeren som er den råeste bergingsbilen de har, veier 26 tonn og har en slepevekt på 100 tonn. En trailer på 50 tonn er lett match, men nylig klarte de å vinsje opp en båt på 150 tonn av sjøen.

– Jeg har aldri gitt opp faktisk, ikke ennå. Men det krever at du er kreativ og løsningsorientert, og at du skjønner når du er nødt til å legge en ny plan.

I vinter var de oppe på en demning. Den var bare litt bredere enn en lastebil, og der hang en diger kranbil og vippet over kanten.

– Vi var nødt til å bore fester i betongen for å klare å hale den opp. Det tok oss en hel natt. Sånne jobber gjør at du må bruke huet, du må tenke.

– Det kan være en sinnssyk risiko, og da må du vite hva du holder på med. Men Bjørn og jeg er veldig gode. Vi tenker gjennom jobben på forhånd, legger en plan og jobber godt i lag, sier Thord.

Les også: Er du klar for kulda? 10 kalde fakta om elbil

Elsker spenningen

Har du sett noen av de vanvittige redningsoperasjonene på Vinterveiens helter, så skjønner du at det ikke bare er snakk om å bruke krefter.

– Vi må kjenne på begrensningene, vi må følge med. Når du sitter i bilen og kjenner på kjøretøyet at du har dratt maksimalt, da må du klare å stoppe og finne en annen løsning. Ting kan skje, en vaier kan ryke. Heldigvis har det aldri skjedd noe dramatisk, men vi skal ikke ha noe dramatiske hendelser heller.

Likevel elsker han spenningen og det at ingen dager er like. Det kan være krevende å berge en lastebil på 50 tonn, men det kan være like vanskelig å heise opp en personbil som har kjørt i grøfta.

For ingen skal bli skadet, det er målet.

– Jeg trodde kanskje jeg ville reagere tøffere enn jeg gjør når vi rykker ut til dødsulykker og trafikkulykker med personskader. Kanskje er det fordi jeg er godt forberedt.

– Men det er klart du gjør deg noen tanker når du kjører ut på en jobb og du vet det er en personbil som har kjørt utfor. Hva om det er noen du kjenner?

Les også: Dette må du vite om vinterdekk 

Overrasket av snøstorm

Bjørn Lægreid og Thord Paulsen har hatt noen tøffe netter på Hardangervidda, når veien har vært stengt, og de har holdt på der helt alene.

Som oftest overnatter de i lastebilen, eller de jobber hele døgnet uten søvn.

– For tre-fire år siden rykket vi ut da åtte vogntog, tre personbiler, to bobiler og noen motorsykler stod fast på vidda. Det kom en meter snø i løpet av et døgn.

– Det var skikkelig snøstorm – og det var juni. Sånt har jeg aldri vært borti før.

Vinterveiens helter er blitt en suksess på National Geographic Channel, og den første norske TV-produksjonen på kanalen.

Det betyr også at han og de andre gutta er blitt kjendiser og får mye oppmerksomhet.

– Til å begynne med var jeg litt opptatt av at jeg hadde kamera på meg hele tiden. Jeg var redd de skulle gå i veien, men nå merker jeg ikke noe til det lenger. Jeg er bare utrolig takknemlig for at folk vil se på.

Hver uke kommer fire-fem familier innom verkstedet hans i Odda bare for å si hei.

– Det er egentlig veldig kjekt. Folk er utrolig hyggelige. I sommer var jeg i Røldal for å skifte batterier på en buss. Da møtte jeg noen fra Nederland som hadde vært i Odda i to dager og sett etter meg. Så fant de meg i Røldal.

Les også: Thord fra Vinterveiens helter redder folk som har gått Trolltunga

På dårlige dekk over fjellet

Hjemme i Odda er hele familien mer eller mindre involvert i verkstedet og bensinstasjonen.

– Sønnen min, Eirik, er helt hekta. Han kjørte lastebil alene inne på et industriområde for første gang da han var seks år gammel. Nå er han 14 og liker å skru og være med og hente biler. Han vil bli bilberger når han blir stor.

– Dere rykker ut når ulykken er skjedd. Er det noe vi som bilkjørere bør tenke på før vi legger ut på veien?

– Når noe går galt skyldes det ofte dårlige dekk, selv om standarden på vogntogene, ikke minst de utenlandske, er blitt bedre. Mye er skjedd de to siste årene, og jeg tror TV-serien kan være en årsak.

– Når du har sett hvordan det er over fjellovergangene midt på vinteren, da skjønner du at du ikke kan stille med dårlige dekk, sier Thord Paulsen.

PS: «Vinterveiens helter» sendes på National Graphic mandager kl. 22.00.