mobilbruk bak rattet er farlig
TI ÅRS FENGSEL: En engelsk lastebilsjåfør ble i fjor dømt til ti år i fengsel etter å ha kjørt inn i en annen bil og drept en mor og tre barn. Sjåføren så etter musikk på telefonen sin i stedet for på veien. Foto: Rune Korsvoll
mobilbruk bak rattet strengere regler
LITEN BOT: I Nogre økte boten for bruk av mobil bak rattet 1. januar, men er fortsatt på beskjedne 1.650 kroner. Foto: Rune Korsvoll
Europa skjerper reglene

Nye sjåfører mister lappen ved mobilbruk

I England får du nå seks prikker i førerkortet hvis du blir tatt for mobilbruk mens du kjører. Det betyr at ferske førere mister lappen. I Tyskland viser en undersøkelse fra forsikringsselskapet Allianz at bruk av mobiltelefon og navigasjon nå trolig forårsaker flere dødsfall i trafikken enn fyllekjøring.

Del denne artikkelen

Mobilbruk bak rattet er et økende problem. I en undersøkelse som Motor gjorde i 2014, svarte 78 prosent av sjåførene under 40 år, at de snakket i mobiltelefon mens de kjørte.

En fersk undersøkelse fra Belgia, gjennomført av Belgian Road Safety Institute, viser at åtte av ti sjåfører bruker telefonen mens de kjører.

I Tyskland og England viser tilsvarende undersøkelser at rundt halvparten av sjåførene bruker telefonen ulovlig. Flere europeiske land tar nå tøffere midler i bruk for å komme mobilbruk bak rattet til livs.

Nye dekk i sommer? Vi har gjort Norges største test

I England har det vært forbud mot å bruke håndholdt mobiltelefon siden 2003, med en bot på 100 pund – rundt 1100 kroner, uten at det har virket avskrekkende.

Myndighetene sier at bruk av mobil bak rattet forårsaket 21 dødsfall og 84 ulykker med alvorlig skade i 2014. I mars økte myndighetene boten til 200 pund, pluss seks prikker i førerkortet.

Spesielt for ferske sjåfører kommer dette til å svi.

De mister lappen når de får seks prikker. Blir du tatt to ganger, blir du anmeldt og får en bot på minimum 1000 pund – rundt 11.000 kroner.

Sett denne? Selvkjørende biler klarer ikke norsk vinter

Flymodus-knapp for bil?

Britiske myndigheter har i tillegg innkalt mobiltelefon-selskapene til et møte for å diskutere muligheten for å innføre en «drive-safe knapp» på mobilen.

Det er snakk om en knapp a la flymodus, som slår av de fleste funksjonene på telefonen når du sitter i bilen. Når eventuelt en slik knapp kan bli standard på nye telefoner, er ennå ikke klart.

Som om dette ikke er nok, så foreslår britisk politi å beslaglegge mobiltelefon og sim-kort til sjåfører som har vært innblandet i alvorlige ulykker.

Da kan politiet undersøke om telefonen har vært i bruk på ulykkestidspunktet.

Mann eller kvinne? Hvem tror du krasjer mest?

Mobilbruk bak rattet er også blitt en sak i den franske presidentvalgkampen. Association Prévention Routière, foreningen som jobber med trafikksikkerhet i Frankrike, har laget en liste med punkter som de har presentert for Marine Le Pen og Emmanuel Macron og som de ønsker at den nye presidenten skal innføre.

På denne listen står blant annet at det må innføres krav om at de store selskapene i landet må forby sine ansatte å bruke telefon bak rattet – inkludert handsfree.

Ifølge EUs trafikksikkerhetsorgan ETCS har noen firmaer – som Unilever – allerede innført et slikt forbud for sine ansatte.

Telefonen slås av i fart

I Nederland sier samferdselsminister Melanie Schultz til avisen AD at myndighetene nå ser på flere muligheter for å redusere risikoen for at føreren skal bli forstyrret før.

Les også: Så langt rekker nye Opel Ampera-e

Et av tiltakene som utredes, er å påby utstyr som automatisk slår av en del funksjoner i telefonen over en viss hastighet. Dette kan skje via GPS-systemet.

I Norge økte boten for bruk av håndholdt mobiltelefon fra 1300 til 1650 kroner fra 1. januar. I fjor ble det tatt i underkant av 20.000 bilførere for dette, noe som trolig bare er toppen av isfjellet.