Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
Toyota mener det er urettferdig å sammenligne den innleide bZ4X-en med nye biler i rekkeviddetesten. Toyota understreker også bZ4X' fortrinn og påpeker forskjeller på leiebilen som ble brukt i testen, kontra bilene som nå er til salgs.
Toyotas kommentar til NAFs rekkeviddetest av elbiler, formidlet gjennom denne pressemeldingen – her gjengitt i sin helhet:
● Resultatene i NAF og Motors vintertest i 2024 viser at AWD-systemet til Toyota bZ4X, som sikrer enda bedre kjøreegenskaper, ikke går betydelig ut over bilens rekkevidde. AWD-versjonen har nesten lik rekkevidde som FWD-versjonen som ble testet i fjor (313,5 mot 323 km). Vi noterer oss også hvor konkurransedyktig bilen er når det kommer til energieffektivitet (19 kWh/100km).
● Testen ble gjennomført uten Toyotas involvering med en godt brukt bZ4X leiebil registrert i mars 2023, som allerede har kjørt over 33.000 kilometer. På bakgrunn av dette, understreker det relativt sett gode resultatet holdbarheten til vårt batteri og fremdriftssystem.
● Felgene på leiebilen er ikke identiske med de originale som benyttes på våre pressebiler og som benyttes til WLTP-testene. I tillegg er lufttrykket og tilstanden til dekkene ukjent for oss. Vi tror testresultatet kunne vært enda bedre med optimale forutsetninger.
● 2023-modellen som ble brukt i testen, er ikke lenger til salgs. 2024-modellen har blitt oppgradert betraktelig, inkludert raskere lading.
● Så vidt vi vet, er dette første gang en godt brukt leiebil har blitt brukt som testbil i denne rekkeviddetesten. Dette har ikke vært praksis når andre bilmerker har takket nei til å bidra med et testeksemplar. Vi mener at det ikke er rettferdig å sammenligne nye og brukte biler i en og samme test. Vi er åpne for å diskutere ytelsene og fordelene med våre elbiler med NAF, Motor og andre medier og interessenter, med mål om å formidle en likeverdig og åpen vurdering til våre kunder.
Les alt om rekkeviddetesten her. Under kan du også se Motors forsøk på å få noen svar. Nederst følger Motors kommentar, samt nyhetssaken om at Toyota ikke ville være med.