KVALMENDE FORSKNING: Selvkjørende biler øker risikoen for bilsyke. Volkswagen er blant produsentene som nå jobber aktivt for å redusere dette ubehaget. Foto: Volkswagen AG

Selvkjørende biler blir ikke bekvemt for alle:

Tester teknologi mot bilsyke

I den heseblesende jakten på teknologien som kan gi oss selvkjørende biler, vokser det fram en kvalmende menneskelig faktor.

Publisert Sist oppdatert

Generelt om bilsyke:

Er du passasjer, så øker risikoen for å bli bilsyk. Og gjør du andre ting enn å følge med på veien, så øker risikoen ytterligere.

Det er opplagt at dette blir en utfordring i en nær framtid av mer eller mindre selvkjørende biler.

Tanken er jo at du skal sitte og lese eller jobbe mens du på høyteknologisk vis fraktes til bestemmelsesstedet.

Da passer det dårlig å ende krumbøyd over spyposen, uansett hvor miljøvennlig den måtte være.

Les også: Nå kommer dekket som ikke har luft

Syk etter 10 minutter

En tredjedel av alle mennesker er svært utsatt for bilsyke, eller bevegelsessykdom, som National Institutes of Health i USA, kaller det.

30 millioner europeere er i større eller mindre grad plaget.

Et forskningsprosjekt hos Fords utviklingssenter i Aachen, viste at et voksent menneske som stirret på en skjerm i en bil i bevegelse, følte seg bilsyk etter 10 minutter.

En studie gjennomført av Universitetet i Michigan, har også konkludert med at risikoen for å bli bilsyk er langt høyere i selvkjørende biler enn i konvensjonelle biler.

Volkswagen har et forskerteam i sving i Wolfsburg som har kastet opp noen baller for å finne løsninger som skal dempe ubehaget.

Blant annet ser de på effekten av å bruke grønne og røde lysdioder som harmonerer med bilens fartsøkning og bremsing. Seter som beveger seg mer i samsvar med bilen, er også en hypotese til forbedring.

Les også: – Vår bil kommer til å revolusjonere bilindustrien

Briller fra Citroën

Testteamet har utstyrt testpersoner med sensorer for både hudtemperatur og hjertefrekvens i en selvkjørende bil som har fulgt etter en følgebil.

For å simulere en underholdningsfilm, ble det montert en skjerm på instrumentpanelet med svømmende fisk. Analysene av kameraene og måleinstrumentene harmonerte med testpersonenes egne oppfatninger av økende ubehag underveis.

Andre bilprodusenter jobber også med saken.

Citroën lanserte i fjor noen briller, kalt «Seetroen», med en væske som skal bidra til at sinn og øyne synkroniseres.

Og britiske Land Rover har samlet inn enorme mengder med data rundt bilsyke, og mener de er i stand til å redusere risikoen med rundt 60 prosent ved å programmere kjøremønsteret til bilen.