SNART KÅRES ÅRETS BIL

Hvilken av disse sju Car of the Year-finalistene er din favoritt?

Det spisser seg til i kampen om bilbransjens mest prestisjetunge tittel, «Car of the Year›. Sju finalister står igjen og skal kjempe om troféet som deles ut 6. mars, kvelden før bilutstillingen i Genève åpner.

Publisert Sist oppdatert

Motor har eneste norske representant i juryen. Har gir han en rask presentasjon av finalistene.

Alfa Giulia

Med Giulia ønsker Alfa Romeo å gjenreise gammel storhet med kjøreegenskaper i sportsbilklasse og design som får folk til å snu seg på gata. Alfa satte sammen et lag av 1000 ingeniører, mange av dem under 30 år, plasserte dem i Modena, i samme område der Ferrari bygges og resultatet ble Giulia.

Med vektfordeling 50/50 på for- og bakhjul, bakhjulsdrift og sportslig oppsett, har den italienske produsenten skapt en kjøremaskin. Det de unge ingeniørene ikke brydde seg så mye om var den elektriske framtiden. Også i årene som kommer vil det være bilelskere der ute som vil kjøpe en bil med sjel. «Det blir oss», sier Alfa.

Les vår prøvekjøring av Alfa Romeo Giulia

Citroën C3

– Vi skal skille oss ut fra andre bilmerker med spennende design og en god følelse av komfort, sier Citroën-sjef Linda Jackson.

Nye C3 skal være et bevis på dette. Du kan velge spennende fargekombinasjoner utvendig. Til å være en småbil, er den innvendige plassen og romfølelsen svært god. I tillegg er den komfortabel, lettkjørt og har lavt innvendig støynivå.

Bilen er allerede i norske butikker og framstår som svært prisgunstig med en pris fra 165.000 kroner. På bilutstillingen i Genève vises en Aircross SUV-utgave av bilen.

Les vår prøvekjøring av Citroen C3

Mercedes-Benz E-klasse

Nye Mercedes-Benz E-klasse er elegant, men vekker ikke like mye oppsikt som Volvo V90/S90. Førerplassen en drøm, med svært gode seter og digitale instrumenter som kan tilpasses ditt behov. I baksetet er det fin plass til tre personer og bagasjerommet er på hele 640 liter i stasjonsvognen.

En E220 med 194 hesters dieselmotor, kombinert med en nitrinns automatgirkasse og tohjulsdrift er en perfekt kombinasjon for kraft og komfort. En E200 med automatgir starter på 565.000 kroner.

Les vår prøvekjøring av Mercedes-Benz E-klasse

Nissan Micra

En småbil må nødvendigvis ikke være kjedelig. Det er nye Nissan Micra et bevis på.

Når den kommer på norske veier i mai, er målet å sette en ny standard i den lille klassen. Bilen har utstyr som automatisk nødbrems for biler og fotgjengere, aktiv styring som holder bilen i kjørebanen, skiltleser og kameraer som «ser» alt som skjer rundt bilen. En bensinmotor med tre sylindrer på 90 hester er den mest aktuelle for Norge.

Nissan har lagt ned mye jobb i støydemping, for det er ikke mye vi høre til den typiske tre-sylinder-lyden. Nye Micra er 17 centimeter lenger og betydelig bredere enn dagens utgave. Et bildelingsprogram, der tre familier deler på en Micra, testes nå ut i Paris, og spres snart til resten av Europa.

Les vår prøvekjøring av Nissan Micra

Peugeot 3008

Peugeot 3008 har gått fra flerbruksbil til SUV, både i utseende og egenskaper. Den er blitt større, noe som betyr bedre beinplass i baksetet og et litt større bagasjerom. En ny i-cockpit er ren digital og kan tilpasses ditt behov og smak for informasjon.

Bilen kommer bare med forhjulstrekk til å begynne med. Det er først i 2019, når Peugeot har sitt ladbare hybrid-system klart, at 3008 får firehjulstrekk. Da med elektrisk drift på bakhjulene. En 130 hesters bensinmotor med automatgir passer supert inn i det norske markedet.

Les vår prøvekjøring av Peugeot 3008

Toyota C-HR

«Ingen flere kjedelige biler fra Toyota». Det var budskapet fra Toyota-sjef Akio Toyoda da designerne gikk i gang med å utvikle en kompakt SUV. Og slik er det blitt.

C-HR setter en helt ny standard for hvordan en Toyota skal se ut. Målet har vært yngre europeiske kunder som liker nye trender og liker en bil som skiller seg ut. En del gamle Toyota-kunder rynker på nesen, men nye kunder strømmer til fra andre merker.

C-HR bygge på den samme plattformen som Prius, og det betyr at hybrid-utgaven tar en stor del av salget. Denne har forhjulstrekk. Ønsker du firehjulstrekk, må du kjøpe en vanlig bensinutgave.

Les vår prøvekjøring av Toyota C-HR

Volvo S90/V90

S90/V90 er allerede en så stor suksess at Volvo nå ikke klarer å produsere nok biler til å dekke etterspørselen. I Norge er det stasjonsvogn som gjelder og V90 er den første skikkelige stasjonsvognen fra Volvo på flere år.

Cross Country-utgaven er litt barskere å se på, har høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. T8-utgaven, med ladbart hybriddrivverk, skal klare 45 kilometer på strøm. Nye sikkerhetssystemer som Run-off-road protection, automatisk nødbrems for store dyr og halvveis selvkjørende Pilot assist som standard, skal gi et forsprang på konkurrentene i premium-klassen.

Les vår prøvekjøring av Volvo V90