NAF Motor tester Peogeot 3008
PRAKTISK: Peugeot 3008 er praktisk for en barnefamilie. Foto: Tor Magnussen
NAF Motor tester Peugeot 3008 interiør
SOM ET FLY: Førerplassen i Peugeot 3008 minner litt om en fly-cocpit; spennende og oversiktlig. Foto: Tor Magnussen
MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 3008 (2012)

En drøm for familien

Peugeot 3008 sniker seg rett under vår 300 000 kroners grense. Den er en praktisk drøm for familien.

Del denne artikkelen

At 3008 er blitt en bestselger i Peugeot-programmet skyldes ganske sikkert at kundene synes den gir mye bil for pengene. Rimeligste utgave er priset til 281 100 kroner. Bilen er bra utstyrt allerede i standard-utgave og et trinnløst automatgir koster bare 9000 kroner ekstra.

Testbilen som var tilgjengelig for oss, har Allure-utstyr, pluss panorama glasstak, headup display på vinduet, avstandsvarsling, svingbare xenonlys og mye mer. Dermed havner den på 327 500 kroner pluss registreringskostnader.

Førerplassen kan nesten sammenliknes med en flycockpit med en stor midtkonsol og lett tilgjengelige brytere. Du sitter høyt og godt, har god oversikt ut gjennom den store frontruten og det store glasstaket (ekstrautstyr) gir et lyst og luftig inntrykk i kupeen.

Flere av testerne syntes 3008 har det stiligste interiøret. På veien er den komfortabel, men litt mer «stump» i understellet på dårlig vei.

Mye plass og høy sittestilling
Litt stiv på dårlig vei

Peugeot 3008 1,6 HDi - 2012

Pris testbil:1,6 Hdi Allure + utstyr – Kr 327 500,-
Billigste:Fra kr 281 100,- (1,6 Hdi – 112 hk).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:112 hk/82 kW v. 3600 omdr
Moment:270 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:181 km/t/ 12,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,45 l/mil - 135 gram
Dekk:Continental Viking Contact 5 – 215/60 R16
Lengde cm:437
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1496/534

I baksetet er beinplassen litt dårligere enn i de beste, men bredden er bra. Bagasjerommet er ikke av de største, men er praktisk anlagt med dobbelt bunn som kan flyttes opp og ned etter behov. Bakluken er todelt. Den nederste delen tåler 200 kilo og kan blant annet brukes til å stå på når du skal laste eller tømme takboksen. Med ett håndgrep feller du ned bakseteryggene og du får flatt gulv i lasterommet som måler 1,80 meter fram til forsetene. Også 3008 har mange praktiske oppbevaringsrom.

Motoren i bilen er en 112 hesters diesel, som fungerer helt fint i daglig bruk. Den skal ifølge fabrikken gi et blandet forbruk på 0,52 liter på mila. Med trinnløst automatgir synker forbruket til 0,47 liter på mila. En dyrere hybridutgave, med en dieselmotor som driver forhjulene og en elektrisk motor som driver bak, kommer til Norge om noen uker.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

60,5  (60,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,52 (0,48)**

Aks 0-100 km/t sek.

16,4 (16,6)*

Bagasjerom liter

482 (507)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter. Aksprøvene er kjørt på snø med ABS. ** = fabrikktall