V90 er Volvos nye luksusbil som kommer til Norge i høst
ELEGANT: Volvo V90 er ikke bare elegant. Den er også svært sikker og komfortabel. Foto: Rune Korsvoll
Volvo V90 har er svæt komfortabel og velutstyrt førerplass
FØRERPLASSEN: Vi sitter svært godt i Volvo V90 og støynivået under kjøring er behagelig lavt. Foto: Rune Korsvoll
Bagasjerommet i Volvo V90 er stort nok for de aller fleste
VANSKELIG VALG: Den hellende bakenden gir bilen et flott utseende, men noe mindre bagasjerom enn i tidligere stasjonsvogner fra Volvo Foto: Rune Korsvoll
Volvo V90 er elegant bakfra
RIMELIG START: Den rimeligste V90-modellen starter på 469.000 kroner, men da får du bare 150 hester og manuelt gir. Foto: Rune Korsvoll
Alle funkjsoner betjenes på denne store skjermen
RYDDIG: INteriøret er svært ryddig fordi alle funksjoner betjenes fra denne skjermen. Vi savner de vanlige knappene til varmeregulereingen. Foto: Rune Korsvoll
Norske bedrifter lager mange av delene til Volvo V90, inkludert girskifteren
NORSK INNHOLD: Norske bildel-produsenter lager mange av delene til Volvo V90. Kongsberg Automotive lager girskift-ssystemet. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Volvo V90 2016

Test Volvo V90 – en elegant stasjonsvogn som (nesten) kjører selv

I oktober kommer nye V90 til Norge. Vi har sett den, kjørt den og utroper den herved til verdens mest elegante stasjonsvogn. Men ikke bare det: Den kan kjøre nesten helt av seg selv.

Siden 1953 har Volvo bygget praktiske stasjonsvogner. Det er ikke så vanskelig. Den bør helst være firkantet. Å designe en elegant stasjonsvogn og samtidig beholde mye av det praktiske, er vanskelig. Det har Volvo klart. Den skrå bakenden stjeler noe av bagasjeplassen sammenliknet med dagens V70. Men 520 effektive liter holder mer enn bra for de aller fleste.

 Les også: Nå nødbremser Volvo for elgen

Som første i Norge har vi prøvekjørt bilen, som skal erstatte suksess-modellen V70. Det vil si: Jeg har kjørt litt mens bilen har kjørt seg selv en del av veien. Volvo har utstyrt den med halv-automatisk Pilot Assist. Den fungerer fra 0 til 130 km/t og holder avstanden til bilen foran, styrer bilen rett i veibanen og nødbremser dersom et barn, en syklist eller en elg kommer brått ut i veien uten at du reagerer.

– Biler er ikke helt selvkjørende ennå. Du må fortsatt holde hendene på rattet og være våken. Men  systemet hjelper deg til avslappet og komfortabel kjøring på vei til og fra jobben, sier Volvos utviklingssjef Peter Mertens.

 Les også: Skifter ut alle Volvo-modeller på tre år

Bilen må forresten ”se” stripene i veien for at den aktive styringen skal fungere. Når det er snø eller dårlig oppmerking fungerer den ikke.

Setene og førerplassen har alltid vært Volvos sterke side. Slik er det også i V90. Jeg sitter svært godt her. Interiøret er svært ryddig og de fleste funksjoner betjenes på den store berøringsskjermen midt på dashbordet. Det betyr at du må ta blikket vekk fra veien for å justere varmen. Jeg liker vanlige brytere som kan betjenes ”i blinde” bedre.  d Det innvendig støynivået er svært lavt, til tross for at vår testbil gikk på 20-tommers hjul.  Fjæringsoppsett gjør at bilen er svært stabil og styrepresis på svingete veier. Om du vil ha et komfortabelt, økonomisk eller mer sportslig kjøreoppsett, kan du forresten velge selv med en knapp på midt-konsollen.

Også sikkerheten er blant verdens beste. Storebror XC90 ble kåret av EuroNcap til verdens sikreste bil i 2015. V90 skal holde samme standard og har stort sett alt av moderne sikkerhetsutstyr som standard fra rimeligste utgave.

I Norge blir det en D3, som har en dieselmotor på 150 hester, forhjulstrekk og manuelt gir til 469.000 kroner. Den har jeg ennå ikke kjørt, men automatgir og litt sterkere motor bør du kanskje vurdere for å få den gode luksus-følelsen. Men da øker prisen kraftig. En T5 bensinmotor med turbo og automatgir koster fra 654.000 kroner. En D5 turbodiesel med 235 hester, automatgir og firehjulstrekk koster 657.000 kroner.

Les også: Volvo unnfanget i et krepselag

V90 kommer også som ladbar hybrid med over 400 hester til vinteren. Her blir prisen helt avhengig av hva myndighetene gjør med bilavgiftene i det kommende statsbudsjettet. Men før alle disse – rett etter sommerferien – kommer sedanutgaven S90. Den kommer bare til å stå for en liten del av salget. Det er stasjonsvogn vi nordmenn vil ha.

Konklusjon: Volvo har lenge påstått at de er i samme klasse som BMW, Mercedes og Audi. Jeg har hørt til dem som ikke har vært enig. Men det var da. For første gang hadde jeg trolig valgt Volvo V70 foran de tyske luksus-merkene.

DATA

Pris: Testbil V90 D5 fra kr 657.000,- + reg. kostnader. Motor: Turbo-diesel 235 hk + dobbeltkløtsj automat og firehjulstrekk. 0,49 l/mil  blandet. Lengde: 4,93 m