SMÅTT OG GODT: Nye Nissan Micra blir en tøff konkurrent i småbil-klassen med en startpris på 189.900 kroner. Produksjonen er flyttet fra India til Frankrike. Foto: Rune Korsvoll

Vi har prøvekjørt nye Nissan Micra:

Denne småbilen har vært gjennom en revolusjon

Da Nissan Micra dukket opp for første gang i 1993, var den liten, kjedelig og kåret til en av de minst sikre bilene på veien. Nye Micra er spennende å se på, har vokst nesten en hel klasse og får toppkarakteren fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Publisert Sist oppdatert

Nye Nissan Micra er med andre ord en revolusjon sammenliknet med tidligere utgaver.

Les også: Vi har testet fire elbiler med lang rekkevidde

Det nye, spennende utseendet er én ting.

Micra er en av de barskeste småbilene på veien og du har muligheter til å kombinere farger som passer din smak.

Den er blitt 17 centimeter lenger og betydelig bredere noe som du både merker på plassen i baksetet og i bagasjerommet. Det er på 300 liter med et reservehjul på plass i hjulbrønnen.

Reservehjulet gir mange plusspoeng fra oss, for en punktering i dag betyr ofte inntauing med bergingsbil og ventetid for nytt dekk.

Les også: Volvos nye XC40 blir rimelig og oppsiktsvekkende

Også innvendig er designet nytt og friskt. Førsteinntrykket er at «her er det ryddig og oversiktlig».

Det som kanskje overrasker oss mest er materialvalget, som gir en lun og god følelse. Dette er uvanlig i en småbil.

I tillegg sitter vi godt i de nye setene. Det vil si: Er du en person på et par meter, vil det nesten alltid være vanskelig å finne en god kjørestilling i en småbil.

Slik er det også her.

Les også: Nissan-eierne er de vennligste

HAR RESERVEHJUL: I bagasjerommet på testbilen fant vi et reservehjul, noe som gir pluss i margen. I tillegg tar rommet 300 liter bagasje.

Når det gjelder dommen etter kollisjonstesten hos EuroNCAP, så presterer Micra godt nok til å få fem stjerner.

Men de nye reglene er slik at bilen må ha utstyr som blant annet automatisk nødbrems for biler og fotgjengere, samt annet viktig sikkerhetsutstyr for å få toppkarakteren. Det har Micra i Norge.

Ellers har bilen nå omtrent det samme utstyret som storebror Qashqai og er dermed en av de best utstyrte småbilene på markedet.

Les også: Hemmelig visning av nye Nissan Leaf

Under panseret i vår testbil sitter det en bensinmotor med tre sylindrer og turbo på 90 hester.

Da vi kjørte bilen for første gang i forbindelse med en «Car of The Year»-test i fjor høst, opplevde vi den som energisk og arbeidsvillig.

I bilen vi nå kjørte på norske veier, var det av og til tydelige vibrasjoner fra motoren på tomgang. Den føltes heller ikke like energisk på lave turtall.

Vi har ikke fått noen tilbakemelding fra Nissan om at det var feil på bilen.  

Vår testbil brukte rundt 0,6 liter på mila på blandet kjøring og det er en god del mer enn de 0,46 som fabrikken oppgir.

Ellers er det tydelig at Nissan har lagt ned mye jobb i støydemping, for det er ikke mye vi hører til den typiske tre-sylinder-lyden, som var vanlig på disse motorene tidligere.

Les også: Sjekk testen av fire kompakt-biler

DATA

Pris: Testbil Nissan Micra IG-T Tekna. Fra kr. 218.000. Motor: Tresyl. bensin m/turbo, 90 hk + sekstrinns manuelt gir, forhjulstrekk. 0,46 l/mil , CO2 104 gram/km blandet. Lengde: 4,00 m.