Volvo XC40 Motor og Ingenlath
YNGRE KJØPERE: – Med XC40 sikter Volvo mot yngre bilkjøpere, sier designsjef Thomas Ingenlath. Foto: Volvo
Volvos designsjef Ingenlath i Motor-intervju:

«Volvo XC40 blir rimelig og oppsiktsvekkende»

Før utgangen av året er Volvos nye XC40 klar. Den bygges på en helt ny plattform for forhjulsdrevne småbiler. Bilen skal passe bilkjøpere som aldri har eid en Volvo.

Del denne artikkelen

I en samtale med motor.no avslører Volvos designsjef Thomas Ingenlath at den nye bilen får et mer ungdommelig preg, blir mindre eksklusiv enn de større Volvo-modellene, med en pris som passer yngre kjøpere. 

– XC40 blir en bil med et oppsiktsvekkende utseende, i en rimelig prisklasse der vi kutter ut ting du vanligvis venter å finne i en Volvo. Bilen skal passe nye, yngre kjøpere som tidligere ikke har eid en Volvo. Sikkerheten vi kjenner fra større Volvo-modeller er imidlertid på plass. På dette området inngår vi ingen kompromisser, sier designsjef Thomas Ingenlath til motor.no.

Vi snakket med Ingenlath under visningen av Volvo XC60 for en tid tilbake og han fortalte mer enn gjerne om sin neste baby, som skal erobre helt nye målgrupper for den svenske bilprodusenten.

Les også: Er nye XC60 verd 900.000 kroner?

– Hvert medlem av Volvo-familien har sin distinkte karakter, akkurat som medlemmene i en vanlig familie. Den nye, lille plattformen som vi skal bygge XC40 på, hjelper oss å skape biler med et ungdommelig preg. De vil få en urban karakter som gjør at de skiller seg fra mengden, sier Ingenlath, som medgir at for å oppnå en rimelig pris på bilen, er det nødvendig å kutte ut ting som vi i dag anser som helt naturlig i en Volvo.

Volvo XC40, deisgnsjef Thomas IngenlathRIMELIGERE: – For å kunne tilby en bil med en rimelig pris, må vi kutte ut en de ting du vanligvis forventer å finne i en Volvo, sier designsjef Thomas Ingenlath.

Skal vi dømme etter spionbildene, vil det kunne betyr at innslaget av tre og andre dyre materialer i interiøret blir borte.

Det samme kan skje med den store berøringsskjermen som finnes i de nye, store Volvo-bilene.

Firehjulstrekk blir neppe heller noen prioritet, siden bilen XC40 bygges på plattformen som er utviklet sammen med de kinesiske eierne i Geely.

Denne plattformen er ment for biler med forhjulstrekk og skal også brukes på Lynk&Co.

Manuelt gir vil sikkert bli det vanligste på XC40.

Les også: Første selvkjørende Volvo ut fra fabrikken

Volvo XC40 og S40DESIGN: Bakenden på XC40 kjenner vi igjen fra blant annet XC60, men ellers blir utseendet mer ungdommelig og urbant.

Det er ikke bare et nytt utseende og nytt sikkerhetsutstyr som står i sentrum for den nye 40-serien, som også skal inneholde en femdørs-bil med sedan-utseende.

Også en ny hel-elektrisk bil og en ladbar hybrid med både en elektrisk motor og en tre-sylindret bensinmotor med sjutrinns dobbeltkløtsj girkasse vil komme.

For det norske markedet er dette svært viktig. Omtrent halvparten av alle biler som selges her hjemme er nå elektriske eller ladbare hybrider.

Den elektriske småbilen skal bygges i Kina, men skal også eksporteres til resten av verden.

Volvos første rene elektriske bil skal være på veien i 2019, har Volvo-sjef Håkan Samuelsson tidligere fortalt.

– Volvos ledelse har bestemt at alle biler vi lanseres fra og med 2019, skal ha en elektrisk motor. Det betyr enten rene elbiler, ladbare hybrider eller vanlige hybrider. Fram til 2021 skal Volvo lansere fem rene elektriske biler. Innen 2025 skal Volvo ha 1 million biler med elektrisk eller ladbart hybrid-drivverk på veien, sier Samuelsson.

Volvo XC40OGSÅ KOMBI: Den nye 40-serien til Volvo vil også inneholde en kombi-bil og en ren elektrisk bil.