INGEN TILFELDIGHETER: Testene til årets vinterdekktest er gjort på anlegg i Arvidsjaur og Gislaved i Sverige, samt i tyske Hannover, i februar/mars og i mai 2019.

Slik scorer dekkene i enkeltkategoriene:

Her er detaljene om de beste vinterdekkene

Dekktesten baserer seg på dekkenes score i en lang serie kategorier. Her er de detaljerte målingene i hver kategori.

Publisert Sist oppdatert

Ingen dekk scorer maksimalt i alle kategorier, for de er laget for å møte ulike preferanser og behov

I vår dekktest er dekkenes spesifikke prestasjoner i de forskjellige testkategoriene, omregnet til et poengsystem hvor kvalitetene er vektet ulikt. Og egenskaper som normalt er viktigst i nordiske omgivelser vektes tyngre.

Men kanskje har du nytte av målingene vi har gjort i hver klasse?

Her er alle kategoriene, først for piggdekkene.

Piggdekk

Akselerasjon på is (variert vær, -7° til -13°)

Continental4,14
Nokian4,27
Michelin4,51
Bridgestone4,88
Hankook4,94
Goodyear5,03
Piggfritt5,16
Sailun6,58

Akselerasjon 5–25 km/t. Snittid av tre testomganger med 13 akselerasjoner. Continental og Nokian har best drivgrep, like foran Michelin. Det piggfrie dekket sliter med å få feste på isen, men klart dårligst er Sailun. Man skulle nesten ikke tro det var et piggdekk.

Bremsing på is (variert vær, -7° til -13°)

Continental8,67
Michelin9,42
Nokian9,68
Piggfritt10,64
Goodyear10,87
Bridgestone10,88
Hankook10,97
Sailun13,97

ABS-bremsing 25–5 km/t. Gjennomsnittet etter tre testomganger med 13 oppstarter. Continentals nye gummipigg bremser best, fulgt av Michelin og Nokian. Det piggfrie dekket får godkjent resultat. Sailun er håpløst sist – en drøy billengde lengre bremsestrekning – fra 25 km/t!

Kjøring på is (sol, -9° til -14°)

Piggfritt51,35
Continental52,64
Michelin52,89
Nokian53,92
Hankook55,52
Bridgestone55,94
Goodyear56,63
Sailun60,11

Gjennomsnittlig rundetid av tre runder på litt grovere is. Det piggfrie dekket overrasker med best sidegrep, foran det like myke piggdekket fra Continental. Selv Michelin imponerer. Goodyear er kraftig understyring i de tetteste svingene. Sailun er vanskelig å håndtere i svingene.

Akselerasjon på snø (variert vær, -7° til -13°)

Piggfritt4,05
Continental4,06
Michelin4,17
Goodyear4,20
Nokian4,23
Hankook4,27
Bridgestone4,40
Sailun4,57

Akselerasjon 5–40 km/t. På snø er det mønsteret som avgjør, og det er en fordel for det piggfrie dekket. Piggene trenger fast underlag for å få skikkelig grep. På snø er det som vanlig små forskjeller mellom dekkene, men selv i denne øvelsen havner Sailun klart etter de andre.

Bremsing på snø (variert vær, -7° til -13°)

Continental16,70
Piggfritt16,90
Michelin17,90
Goodyear18,00
Nokian18,00
Hankook18,10
Bridgestone18,40
Sailun19,20

ABS-innbremsing 40–5 km/t. Continentals piggdekk stopper fortest, tett fulgt av det piggfrie dekket. Jevnt løp mellom de andre, selv om Bridgestone stanser 1,5 meter etter det beste dekket. Sailun trenger nesten en meter til.

Kjøring på snø (sol, -13° til -15°)

Continental83,75
Piggfritt85,59
Michelin86,49
Nokian87,54
Hankook87,93
Bridgestone88,07
Goodyear89,15
Sailun93,63

Gjennomsnittlig rundetid av tre runder. Continental og det piggfrie dekket er både rolige og lettkjørte. Michelin er også trygt. Nokian reagerer raskere og går litt bredere i svingene. Goodyear er tungkjørt med tydelig understyring, og når det får sleng er det vanskelig å hente det inn igjen.

Bremsing på våt vei (lett snøfall, +1°)

Continental28,80
Goodyear29,80
Nokian29,90
Bridgestone30,80
Michelin31,00
Piggfritt31,00
Sailun31,30
Hankook31,40

Bremsestrekning 80–0 km/t. Gjennomsnitt av fem nedbremsninger. Det myke piggdekket fra Continental stanser en meter før Goodyear og Nokian, som igjen stopper en meter før Bridgestone, Michelin og det piggfrie dekket. Lengst bremsestrekning har Hankook.

Bremsing på tørr vei (sol, +7° til +9°)

Piggfritt43,00
Continental44,90
Goodyear46,20
Michelin46,70
Nokian47,10
Hankook47,80
Bridgestone48,00
Sailun48,20

Bremseslengde 100–0 km/t. Gjennomsnitt av fem nedbremsninger. Denne gangen er det det piggfrie dekket som gjør det best, fulgt av Continentals piggdekk. Goodyear og Michelin har også kort bremselengde, mens Bridgestone og Sailun har størst problemer med å stoppe.

Vannplaning (overskyet, +12° til +16°)

Hankook62,2
Goodyear60,9
Continental60,3
Sailun58,6
Bridgestone58,2
Michelin58,1
Nokian57,5
Piggfritt57,0

Her er det målt ved hvilken hastighet dekkene får vannplaning når de akselererer på 9 mm dypt vann. Gjennomsnitt av seks akselerasjoner. Mange resultater ble underkjent. Hankook takler utfordringen best. Også Goodyear og Continental får godkjent.

Øvrige deløvelser

Continental er mykt, diffust og vanskelig å håndtere på barmark. Michelin er det mest stabile på tørr vei. Nokian er raskest på vått føre. Drivstofforbruket er målt med en Ford Focus 1,0T i jevn hastighet (80 km/t). Støynivået inne i bilen er målt med samme bil og ved førerens ører i løpet av 10 sekunder. En subjektiv vurdering av støy inngår også i bedømmingen av lydnivået.

Kategori Bridgestone Continental Goodyear Hankook Nokian Michelin Sailun Piggfritt
Kjøring våt vei43,6444,1243,5943,7143,1844,3744,0045,65
Kjøring tørr vei (skala 1-5)42433522
Forbruk, I/100 km4,494,584,664,534,634,524,584,57
Rullemotstand (koeffisient)0,7660,8540,8630,7910,7940,8160,7810,800
Støy (skala 1-5)34432515

Piggfrie dekk

Akselerasjon på is (variert vær, -7° til -13°)

Continental5,16
Nokian5,76
Goodyear6,25
Nordman6,28
Sava6,55
Yokohama6,65
Leao7,45
Kontinentalt dekk7,61

Akselerasjon 5–25 km/t. Snittid av tre testomganger med 13 akselerasjoner. Continental akselererer best på glattpolert is, men også Nokian, Goodyear og Nordman gjør det bra. Størst vanskeligheter har det kontinentale vinterdekket, men heller ikke Leao klarer å oppnå godkjent resultat.

Bremsing på is (variert vær, -7° til -13°)

Continental10,64
Nordman10,83
Nokian10,84
Sava11,48
Yokohama11,49
Goodyear11,75
Leao12,31
Kontinentalt dekk14,15

ABS-bremsing 25–5 km/t. Gjennomsnittet av totalt 39 nedbremsinger i tre omganger. Goodyear lykkes ikke like godt i bremsetestene som ved akselerasjon. Nordman, Nokian og rundevinneren Continental får toppkarakter. Det kontinentale vinterdekket har 20 % lengre bremselengde på is enn gjennomsnittet for de nordiske piggdekkene.

Kjøring på is (sol, -9° til -14°)

Continental51,35
Nokian52,27
Nordman54,37
Yokohama55,43
Goodyear55,81
Sava55,84
Leao56,46
Kontinentalt dekk58,49

Continental og Nokian er i en klasse for seg. Begge er lettkjørte, og Continental har utmerket grep i svingene, noe som gir beste rundetid. Yokohama, Goodyear og Sava får alle godkjent resultat, men er betydelig mer tungkjørte enn de beste dekkene. Det kontinentale vinterdekket mangler grep på is, men er lettkjørt så lenge det beveger seg på grensen.

Akselerasjon på snø (variert vær, -7° til -13°)

Continental4,05
Nokian4,24
Nordman4,28
Sava4,29
Goodyear4,30
Yokohama4,41
Leao4,42
Kontinentalt dekk4,55

Akselerasjon 5–40 km/t. Continental har et lite forsprang, men fire dekk følger hakk i hæl med bra akselerasjonsgrep. På snø oppnår Leao og Yokohama godkjent resultat. Det kontinentale piggdekket er mye mer konkurransedyktig på snø enn på is, men det holder likevel akkurat ikke til et godkjent resultat.

Bremsing på snø (variert vær, -7° til -13°)

Continental16,90
Sava17,50
Nokian17,70
Goodyear17,80
Yokohama17,90
Nordman18,10
Leao18,30
Kontinentalt dekk18,90

ABS-innbremsing 40–5 km/t. Mange av dekkene bremser bra på snø, og det er ganske små, men likevel avgjørende forskjeller. Akkurat som på isen bremser Sava bedre enn Goodyear. Kinesiske Leao får godkjent resultat, mens det kontinentale dekket har to meter lengre bremselengde fra 40 km/t enn Continental som vinner denne øvelsen.

Kjøring på snø (sol, -6° til -8°)

Continental85,59
Goodyear86,12
Nokian87,04
Nordman89,17
Yokohama89,42
Kontinentalt dekk90,81
Leao91,31
Sava92,02

Gjennomsnittlig rundetid av tre runder på bane. Continental og Nokian er mest lettkjørt. Selv om føreren må være litt forsiktigere med Goodyear får dekket likevel en bra rundetid. Det kontinentale vinterdekket er et premiumdekk, og det gir god tilbakemelding til føreren om hvor grepsgrensen ligger.

Bremsing på våt vei (lett snøfall, +1°)

Kontinentalt dekk26,60
Nokian30,00
Goodyear30,50
Continental31,00
Sava32,80
Yokohama33,60
Leao33,80
Nordman34,10

Bremsestrekning 80–0 km/t. På våt asfalt har det kontinentale dekket et klart overtak. Nokian er best av de nordiske vinterdekkene, tett fulgt av Goodyear. Yokohama, Leao og spesielt Nordman har størst problemer med å stoppe i vått vær.

Bremsing på tørr vei (sol, +7° til +9°)

Kontinentalt dekk41,90
Continental43,00
Nokian44,80
Goodyear45,00
Yokohama46,30
Nordman46,40
Sava46,60
Leao46,80

Bremselengde 100–0 km/t. Alle dekkene oppnår godkjent resultat på tørr vei, men selv her stopper det kontinentale dekket noen meter før de andre dekkene. Continental, Nokian og Goodyear utgjør topp tre av de nordiske. Leao og Sava har størst problemer med å stoppe.

Vannplaning (overskyet, +12° til +16°)

Kontinentalt dekk74,90
Goodyear70,40
Sava65,00
Leao62,80
Nokian58,50
Nordman58,40
Yokohama57,60
Continental57,00

Her er det målt ved hvilken hastighet dekkene får vannplaning når de akselererer på 9 mm dypt vann. Gjennomsnitt av seks akselerasjoner. Her er det mange som ikke når opp. Det kontinentale dekket er klart best, mens Goodyear er i en klasse for seg blant de nordiske vinterdekkene.

Øvrige deløvelser

Goodyear og Sava opptrer best på veien både på tørt og vått føre. Drivstofforbruket er målt med en Ford Focus 1,0T i jevn hastighet (80 km/t). Støynivået inne i bilen er målt med samme bil og ved førerens ører i løpet av 10 sekunder. En subjektiv vurdering av støy inngår også i bedømmingen av lydnivået.

Kategori Continental Goodyear Leao Nokian Nordman Sava Yokohama Ref-dekk
Kjøring våt vei45,2442,5545,5544,0945,2243,2245,8740,45
Kjøring tørr vei (skala 1-5)34132,00435
Forbruk, I/100 km4,574,384,644,464,474,504,534,66
Rullemotstand (koeffisient)0,8000,6920,9270,7170,7780,7810,7780,767
Støy (skala 1-5)55334442