MYE KOMFORT OG SIKKERHET: De nye småbilene har ikke bare vokst i størrelse. Nå har de komfort og sikkerhetsutstyr som kan måle seg med store biler. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Motor-test: Småbiler

Småbilene er blitt voksne

De kalles fortsatt småbiler, men har vokst mye både i størrelse og kjørekomfort. De burde egentlig vært på bestselgerlistene, men blir utkonkurrert av de avgiftsfrie elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Les også: Her er alle bilnyhetene i 2018

Citroën C3, Ford Fiesta, Nissan Micra og VW Polo er bilene vi har testet denne gang. Alle er her i nye utgaver. Alle har vokst betydelig og alle gir deg komfort og utstyr som vi tidligere bare fant i store biler

Flere av bilene koster under 200.000 kroner og derfor gir de deg rimelig transport dersom du ikke har behov for stor plass.

«Problemet» er altså de avgiftsfrie elbilene.

For omtrent den samme prisen får du en elbil som er en klasse større, har betydelig mer plass og ikke minst har fordeler i bommer og parkering som gir betydelig lavere driftskostnader.

De fire testbilene er omtrent like store, med nye Polo et hakk foran de andre. Prisen er også ganske lik, men også her skiller Polo seg ut med å være noe dyrere.

Alle bilene har moderne bensinmotorer, men tro ikke at de forurenser mindre enn en dieselbil: Tre av testbilene slipper ut like mye NOx som en gjennomsnittlig dieselbil.

Bare Citroën C3 kan skryte av lave utslipp av drivhusgassene som har gitt diesel et så dårlig rykte.

Les testen: Nissan Micra – kjedelig japaner har blitt barsk og billig

Nissan Micra

Les testen: Citroën C3 – ingen småbil er kulere enn denne

Les testen: Ford Fiesta – storselgeren er blitt bedre på alt

Citroën C3

Les testen:  VW Polo – en dyr og deilig verdenssuksess

Les også: Elbilene kan ta 45 prosent av nybilsalget i 2018

Ford Fiesta
VW Polo