Bruktbilguiden Ford Focus:
Romslig og kjøreglad
Til rundt 50.000 kroner får du en bil med lavere kilometerantall enn selve sjefen i denne klassen, VW Golf.
Ford Focus er en ujålete og praktisk bil, og spesielt stasjonsvognutgaven kan være et fornuftig kjøp.
Den er mer oversiktlig enn mange konkurrenter, og selv om ikke bagasjerommet er størst i antall liter, får du plass til svært mye takket være den kasseformede hekken.
Rent teknisk kommer Focus litt dårligere ut enn de beste bilene i klassen, som for eksempel Honda Civic og Toyota Auris.
Les også om de andre i testen: Honda Civic og Toyota IQ
Eldre årganger har en del småfeil, og i rapportene fra tyske DEKRA, verdens største bruktbilkontrollør, kommer Focus ut med gjennomsnittlig score på alle områder for en bil som har gått rundt 150.000 kilometer.
Les også: Ford ruller ut det de kaller sin beste Ford noensinne
Sjelden alvorlig
Men det er sjelden alvorlige feil, og det meste er enkelt å utbedre. Hvis bilen har hatt jevnlig oppfølging og service, bør dette være et trygt kjøp.
En 10 år gammel Focus har også vært lenge på markedet som modell – den kom i 2004 – og har vært igjennom en såkalt facelift. Det tilsier at mange potensielle feil er luket vekk underveis i produksjonen.
Focus har kanskje vært den mest kjøreglade av bilene i klassen. Denne egenskapen forsvinner ikke på 10 år, og du vil merke responsen i styring og understell.
I kombinasjon med den mest attraktive motoren, en diesel på 109 hk., får du en bil som oppfører seg kvikt og moderne. Men litt støy må du tåle – mest fra veibanen.
Interiørmessig skal du ikke forvente for mye. Det er mye hardplast og ganske kjedelige tekstiler. Fordelen er slitestyrken.
Selve instrumentpanelet er tydelig og logisk, men midtkonsollen har mange blanke knapper og dårlige lyskontraster både i radio- og klimabetjeningen.
Les også: Ford mot strømmen, satser på diesel-SUV
PRISEKSEMPEL: 2008 modell, 109 hk. diesel stasjonsvogn Km: 160.000 Pris: 50.000 kroner
SIKKERHET: Denne aktuelle modellen ble testet i 2004 med gode resultater etter datidens krav. Senere kom også elektronisk stabiliseringskontroll som er standard på 10 år gamle biler til rundt 50.000 kroner.
RUST: Må selvsagt sjekkes godt, og spesielt i hjulbuer. Men bedre rustbehandlet fra fabrikk enn mange konkurrenter.
ANBEFALTE MOTORER: Dieselmotoren på 109 hk er selv i dag en motor av høy klasse. En bensinmotor på 100 hk. uten turbo har potensielt færre problemer, men også høyere forbruk og dårligere brukskvalitet.
ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: «Titanium» har detaljer som løfter utseendet og materialkvaliteten, «Trend» har det du trenger.
KJENTE PROBLEMER: Støtdempere, bremseskiver, slitasje på lager i bakhjulsoppheng, elektronikk.
STØRSTE PLUSS: Praktisk, oversiktlig, kjøreegenskaper.
MULIG MINUS: Hjulstøy, interiørkvalitet, småfeil.