Blå bil på vintervei
SATSER TUNGT: Fords største SUV i europeisk målestokk, Edge, er stappfull av det beste Ford har å by på.
Ford går mot strømmen:

Satser på diesel-SUV

Ford Edge er stappfull av Fords ypperste teknologi. Men også av diesel.

Del denne artikkelen

Den store SUV’en fra Ford er klar for det norske markedet i løpet av første halvår i 2019.

«Vår teknologisk mest avanserte SUV noensinne», hevder Ford selv.

– Nye Ford Edge har våre mest avanserte førerassistanseteknologier, blant annet det nye systemet for køkjøring med automatisk start og stopp, sier Roelant de Waard, nestsjef for markedsføring, salg og service i Ford.

Les også: Nye Focus vinner i Golfklasse-test

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

All slags assistanse

Den kamera- og sensorbaserte førerassistanseteknologien inkluderer blant annet dette:

Adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering: Systemene hjelper til med å holde avstand i køen og plassen i fila. Køassistenten gjør det også mulig å bremse ned til full stopp, for eksempel ved kø, og deretter starte automatisk opp igjen i løpet av tre sekunder.

Unnamanøverassistent: Oppdager bilen et saktegående eller stillestående kjøretøy, hjelper systemet sjåføren med å styre og unngå sammenstøt.

Nedbremsing etter kollisjon: Sørger for at bilen automatisk bremser etter et sammenstøt og reduserer risikoen for skade på bil og passasjerer.

Les også: Ford satser 30 milliarder på selvkjørende biler

To dieselvarianter

Edge leveres også med adaptive frontlys, blindsoneovervåkning, blendingsfrie fjernlys, intelligent fartsholder, trafikkskiltgjenkjenning, fotgjengeroppdagelse og varsel om kryssende trafikk, parkeringsassistent for parallell og vinkelrett parkering, samt utkjøringsassistanse.

Edge kommer med to dieselmotorer:

  • 238 hk og automat.
  • Eller 180 hk. og manuell giring.

Utstyrsversjonene er som vi kjenner dem fra Ford: ST-Line, Vignale og Titanium.

Røb bil bakfra