En liten hvit bil, på veggen bak er det et rosa bølgemønster.
TOYOTA IQ: Et driftssikkert og sikkert bruktbilvalg. Overraskende komfortabel på tross av størrelsen. Foto: Toyota
Bruktbilguiden Toyota IQ:

Kvalitet for to

Hvis du tør å tenke litt utenfor boksen, kan dette være den perfekte boksen! På under tre meter får du velkjent Toyota-kvalitet, lav kilometerstand, ekstrem smidighet og overraskende kjørekomfort.

Del denne artikkelen

Fra sjåførplass er det lite som minner deg på at bilen slutter omtrent bak nakkestøtten.

Toyota har klart å dempe ulempene med det svært korte karosseriet, og ute på landeveien er IQ stødig og stabil – bedre enn mange større biler. Også støynivået er lavere.

Men plassen er selvsagt lidende. Selv om det er to sitteplasser bak, er dette en bil som fungerer best med baksetet nedslått – altså som en ren toseter med bra bagasjerom.

Les også om de andre i testen: Honda Civic og Ford Focus

Med fire i bilen, har du knapt nok plass til å dytte ned PC’en din i bagasjerommet.

Sikkerhetsmessig kommer IQ meget godt ut. ESP er standard, og bilen leveres med en verdensnyhet i form av kollisjonspute i bakvinduet.

Du kan velge mellom tre motorer, to bensin (68/101 hk.) og en diesel (90 hk.). Alle tre er velkjente fra andre Toyota-modeller. I 2018 ville vi foretrukket den største bensinmotoren, men en diesel kler den lille bensintanken (32 liter) best.

IQ var ganske dyr da den kom, og den ble aldri noen megasuksess. Derfor har prisfallet vært stort.

Et søk på Finn.no viser at du kan få en åtte år gammel IQ som knapt har gått 50.000 kilometer til rundt 50.000 kroner. Det bør kunne gi svært lave vedlikeholdsutgifter de neste årene.

Les også: Snart er annenhver ny Toyota i Europa elektrisk

En liten, hvit bil er på vei til å lukeparkere mellom to parkerte biler. Bildet er tatt ovenfra.ET LITE SMUTTHULL: Under tre meter lang og lett å parkere i trange bygater.

Høyt Toyota-nivå

DEKRA – verdens største bruktbilkontrollør – konkluderer med at IQ holder tradisjonelt høyt Toyota-nivå, og at det ikke er noen typiske feil på denne bilen.

Men slitedeler som bremseklosser og skiver må selvsagt byttes, og oftere hvis det er en bensinvariant med automat.

Automaten er for øvrig trinnløs. Ekstremt behagelig ved rolig kjøring, ditto slitsom ved litt aktiv kjøring. Men viktig i sammenhenger som dette: Svært driftssikker.

Les også: Menn kjøper dyr Tesla, kvinner kjøper liten Toyota

PRISEKSEMPEL: 2010 modell, 100 hk. Km: 80.000 Pris: 50.000 kroner

SIKKERHET: Fikk 5 av 5 stjerner av EuroNCAP i 2009. Meget god voksenbeskyttelse (91 prosent) og bra barnebeskyttelse (71) etter datidens standard. Elektronisk stabilitetskontroll er standard. Kollisjonspute i bakvinduet.

RUST: Som med alle eldre biler, sjekk dette nøye. NAF-test anbefales.

ANBEFALTE MOTORER: Diesel på 90 hester gjør IQ både sprek og gjerrig. Bensin (68/101 hk.) og trinnløs automat gir bra komfort og driftssikkerhet, men lite futt i den minste.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: En ok utstyrt bil fra grunnen av, men du kan få komfortdetaljer som delskinn og nøkkelfri start.

KJENTE PROBLEMER: Ingen typiske, men noen anmerkninger på lakkproblemer og lysinnstillinger.

STØRSTE PLUSS: Teknisk kvalitet, smidig, virker større fra førerplass.

MULIG MINUS: Baksete, bagasjeplass, knotete instrumentering, liten tank (32 liter).

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.