SUKSESS: Volvo XC60 er Volvos største globale suksess, og hovedårsaken til salgsrekord for femte år på rad. Foto: Volvo Cars

Over 600.000 Volvo solgt i 2018:

SUVeren framgang

Volvo kan juble over SUV-etterspørselen på verdensbasis. Men de sliter med å lage bilen vi venter på her i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Den ladbare utgaven av den lille SUV’en XC40 skulle opprinnelig komme mot slutten av 2018.

Men signaler fra Volvo i fjor høst, tydet på at de vil skje helt på tampen av året vi nå er inne i. Like før jul bekreftet også administrerende direktør i Volvo i Norge, Øystein Herland, at modellen vil komme i løpet av 2019, uten at han kunne si noe mer om tidspunktet.

Vi må med andre ord regne med en forsinkelse på minst et år.

Nå er riktig nok ikke Norge en nasjon av betydning i det globale bilregnskapet til Volvo, men posisjonen som spydspiss innenfor elektrifiseringen av bilparken, gjør at mange store produsenter ser prestisjefaktoren i å lykkes på et innovativt marked.

Snart åpner blant annet Polestar – Volvos underselskap av rene elbiler – sitt første showroom midt i Oslo sentrum.

Les også: Sjekk vår test av Volvo XC40

På norsktoppen

Det meste tilsier også at en ladbar XC40 vil bli en suksess på det norske markedet, selv om den ikke kommer med firehjulstrekk.

Av de seks mest solgte ladbare bilene i Norge i fjor, kom hele tre av dem fra Volvo:

XC60 på 2. plass, V90 på 3. plass og XC90 på 6. plass. Bare Mitsubishi Outlander solgte mer enn Volvo XC60.

XC40 har også blitt godt mottatt i rene fossile versjoner.  Bare ni dieselmodeller solgte bedre i 2018. Etter planen skal den også komme i en heleelektrisk versjon i 2020.

Les også: Denne Volvoen er et lite stykke Norge

Volvo satte ny salgsrekord i 2018 og solgte for første gang i selskapets historie over 600.000 biler på verdensbasis. Salget økte med 12,4 prosent fra 2017, og totalsummen ble 642.253 solgte biler. Det er femte år på rad Volvo setter ny global salgsrekord.

Personbildelen av Volvo ble solgt til kinesiske Geely i 2010.

Etter noen kosmetiske oppgraderinger av de eksisterende modellene, kom den første virkelige testen i form av andre generasjon XC90 i 2014. Den digre SUV’en ble umiddelbart en suksess – og bare den litt mindre XC60 ble solgt i flere eksemplarer på verdensbasis i fjor.

Helt konkret: 189.459 XC60, 94.182 XC90.

Volvo opplyser at salgsøkningen har vært på 14,1 prosent på det viktige kinesiske markedet. Det ble i desember solgt 11.868 Volvo i Kina, en økning på 17,9 prosent sammenliknet med 2017. Det er 490 flere biler på enn Volvo solgte i Norge i hele 2018.

Les også: Vi har prøvekjørt herregårdsvognas lekre erstatter