ANDRE GENERASJON: Nå lanseres Volvo V60 som erstatning for et av Volvo-historiens ikoner. Og det er ingen dårlig erstatning. Lavere enn forgjengeren, men med betydelig bedre plass. Foto: Peter Raaum

Prøvekjørt: Volvo V60

En lekker erstatning

Nå lanserer Volvo bilen som skal erstatte en av deres største bestselgere: Nye V60 fyller hullet etter V70, den klassiske herregårdsvogna. Men har kundene allerede forsvunnet til Volvos egne SUV-modeller?

Publisert Sist oppdatert

Herregårdsvogna er ikonisk Volvo-historie: Romslig, traust, praktisk og folkelig.

Fra den ble introdusert på midten av 1960-tallet som stasjonsvogn-utgaven av Amazon til V70-modellen gikk ut av produksjon i 2016, har den definert Volvo for svært mange av norske bilkjøpere.

Er den fortsatt relevant?

Les også: Nye V60 er den sikreste Volvoen noensinne

Stasjonsvogna er på vikende front hos i Norge, men ikke mer enn at storebror V90 stadig er Volvos mest solgte modell – både i 2017 og hittil i 2018. Og V60 kan gjerne få et riktig bra salg i Norge, uten at den nødvendigvis trenger å bli merkets mestselgende bil.

Siden V70-modellens storhetstid har Volvo selv reposisjonert sitt varemerke langt nærmere premiumsegmentet gjennom SUV-suksessen. XC90-introduksjonen i 2014 ble ekstremt viktig for Volvo. Med prisvinnende oppfølgere i XC60 og XC40 har de befestet sin posisjon som noe mer enn gubbebilens høyeste beskytter.

Les også: Denne Volvo’en er et lite stykke Norge

DIESEL: Volvo V60 D4

BENSIN: Volvo V60 T6

 

KJENTE TRAKTER: Førermiljøet i nye V60 er til forveksling likt det du finner hos prisvinner XC60.

Hvordan passer nye V60 inn i dette bildet?

«Lengre, lavere og romsligere», lover Volvo.

Og ganske elegant, kunne de lagt til, for designmessig er dette Volvo på sitt aller, aller ypperste.

Andre generasjon V60 er seks cm lavere enn den forrige, forhjulene står 10 cm lenger fram, og dekkdimensjonen er økt fra 17 til 19 tommer.

Resultatet er en bil som ligger ekstremt godt på veien, som er kvikk og responderer godt – også dieselutgaven.

Nye V60 er 12 cm lengre enn den gamle modellen, en utvidelse som har gitt marginalt mer bakseteplass og en økning i lastevolum til 529/1441 liter – nesten 100 liter mer enn den gamle. Noe annet vil vel ikke latt seg høre for en bil som skal erstatte herregårdsvogna.

Les også: Vi har prøvekjørt XC40

TORS HAMMER: Kjørelysene har Volvos nye designsignatur.

VINGE: Den tverrgående linjen har form som med en vinge, kommer med ulike tre-slag innenfor metallbeslaget, og løfter infoskjerm og høyttalere elegant.

 

Under testkjøring fikk vi prøve to ulike drivlinjer med henholdsvis diesel- og bensinmotor: D4 (190 hk) med forhjulstrekk og T6 (310 hk) med firehjulsdrift, begge med 8-trinns automat.

Bensinmodellen er spenstig, men avgiftsmessig sjakk matt i Norge. Dieselmodellen har bedre utsikter, men som for det meste annet av nye Volvo’er på norske veier: De ladbare hybridmodellene er sannsynlige salgsvinnere.

Nye V60 starter med et noe smalere modellutvalg enn forrige generasjon, nesten utelukkende 4-sylindret – med en 150 hk turbo diesel (D3), 190 hk dobbel turbo diesel (D4), 310 hk bensin med kompressor (T6), ved siden av to ladehybrider med 340 hk (T6 Twin Engine) eller 390 hk (T8 Twin Engine). Begge hybridene kommer bare med firehjulstrekk, de andre kommer med både forhjuls- og firehjulsdrift.

Den største hybriden blir å få i Norge mot slutten av året, den minste kommer i produksjon i februar 2019. Batterirekkevidden er oppgitt til 45 km på begge, målt etter WLTP-syklusen.

Les testen:  XC60 er den beste bilen vi har testet i år

BEDRE PLASS: Nye V60 har 99 liter større bagasjeplass enn forrige modell.

STÅR STØTT: Fiks detalj i bagasjerommet sørger for at handleposene blir stående.

KAN HØRES: Hjul- og motorstøy er minimal, men et friskt høyttaleranlegg fra Bower & Wilkins finnes som tilvalg.

Volvo presenterer et konkurransebilde med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, og i noen grad også VW Passat.

– Men det er nok slik at den største konkurrenten til V60 er vår egen XC60, sier Øystein Herland, adm. direktør i Volvo Cars Norge, til Motor.

Som de øvrige bilene i 60- og 90-serien er den bygget på SPA-plattformen som Volvo introduserte med XC90. Den er betydelig lavere enn SUV-storebror XC60, men vel ombord er førermiljøet mer enn velkjent både i design og funksjonalitet.

Har du kjørt én av de nyere Volvo-modellene, er du på kjente trakter når du kommer i den neste – med ett slags unntak, ettersom nye XC40 som er bygget på en annen platform, ikke har SPA-modellenes høye midtkonsoll.

Den er derimot på plass i den nye V60-modellen.

Volvo har nå komplettert 60- og 90-serien med en SUV, en sedan og en stasjonsvogn i hver.

Samtidig har de erstattet en av sine store institusjoner: Det er åtte år siden V60 ble lansert som erstatter for V50. Herregårdsvognen V70 gikk strengt tatt ut av produksjon i 2016, og for noen ble den mye større V90 et alternativ.

Men nye V60 er den av de nye Volvo-modellene som har flest likhetstrekk med den gamle favoritten.

Det kommer til å glede mange trofaste Volvo-kjøpere.

Les også: Tror hver femte Volvo-kunde vil abonnere i 2022