XC90 oppgraderes etter fem år:
Dette er nytt på Volvos stolthet
Den store SUV-en XC90 endret bilverdens syn på Volvo da den kom i 2014. Halvveis i livet skal den selv endres. Bittelitt.
En oppgradering av en prestisjemodell som dette, er en balanselek med kosmetikken:
En eksisterende XC90-kunde skal fortsatt føle at bilen til rundt millionen er ferskvare. En ny XC90-kunde skal føle at han har kjøpt en bil som skiller seg fra en brukt.
Vi må med andre ord ned på detaljnivå for å se forskjellen på utgående og innkommende modell av XC90 – som lanseres som 2020-modell mot slutten av året.
Det mest iøynefallende ville nok vært et par nye fargevalg, men du får neppe se noen av disse på et konservativt privatmarked i nyanser av mørk grått.
Men kanskje legger du merke til at grillen har et litt annet mønster og at felgene har et nytt design.
Les også: Nå satser Volvo på mild hybrid
Ull i setene
Studerer du ekstra nøye – og helst en bil i litt lysere farge – vil du se at støtfanger og underspoiler buer seg litt annerledes, og at det er lagt på en ny kromlist.
I den mer sporty utstyrslinjen til Volvo – kalt R-design – er detaljer som speilhus og takrails lakkert blanksvarte. Nytt for R-design er også muligheten for lyse seter – et svar på etterspørselen fra markedet.
Og da er vi over på interiøret.
Mest spennende: Et nytt setetrekk av ull, som skal heve standarden for hva vi forbinder med tekstil i bilseter – og som i tillegg er ørlite mer miljøvennlig å produsere. Volvo selv tror mange kunder vil velge ull framfor skinn.
Modellen kan nå også leveres som både fireseter og seksseter, men sjuseteren er klart mest etterspurt på det norske markedet.
Les også: Volvo V90 i test – et lite stykke Norge
Det siste i sikkerhet
Sikkerhetsmessig får XC90 alt det nyeste som er lansert i andre Volvo-modeller de siste årene, blant annet autobrems ved rygging og «City Safety» med autobrems, som kan gjenkjenne fotgjengere, syklister og store dyr.
Modellen får også «Curve Speed Assist», som leser svingene og avpasser farten deretter.
På motorfronten er store XC90 først ute med Volvos mildhybrid-system, som ifølge Volvo vil gi opptil 15 prosent drivstoffbesparelse.
Systemet, kalt Kinetic Energy Recovery Braking System, gjenoppretter kinetisk energi når føreren bremser og skal først og fremst bidra til en smidigere og mer effektiv start/stopp-funksjon, samt gi ekstra hestekrefter over kort tid, eksempelvis ved kickdown.
XC90 får den nye hybridvarianten både i bensin- og dieselversjon, i tillegg til den nylig oppgraderte ladbare hybriden T8 Twin Engine, som er desidert mest solgt i Norge. I Momentum-versjon vil denne ha en startpris på 930 900.