Bil på bro
FORFINET: Volvos store SUV, XC90, har fått en facelift etter fire år på markedet. I endringene inngår også muligheten for en såkalt mild hybrid.
Volvo satser på mild hybrid:

«Skal spare 15 prosent drivstoff»

Store XC90 er først ute med Volvos lille hybrid-system. Ved hjelp av regenerert energi fra bremsene skal bilene spare opptil 15 prosent drivstoff, ifølge Volvo.

Del denne artikkelen

Volvo introduserer den såkalte milde hybriden på de fleste av sine bensin- og dieselbiler i disse dager.

Systemet, kalt Kinetic Energy Recovery Braking System, skal altså redusere drivstofforbruket og utslippet ved å gjenopprette kinetisk energi når føreren bremser.

Koblet sammen med bilens forbrenningsmotor, mener Volvo at systemet kan kategoriseres som «elektrifisering», og sånn sett bidra til å innfri målet om at alle modeller skal elektrifiseres i større eller mindre grad innen 2025.

Les også: Elektrisk XC40 minst ett år forsinket

Logo på bilBEVISET: Volvos nye «B»-emblem, med B for mildhybrid. B kommer i tillegg til D og T som representerer henholdsvis diesel og bensin-baserte drivlinjer.

Først ut med facelift

XC90 får en facelift i disse dager, og blir den første modellen som kommer med dette systemet.

Men selvsagt kommer den også i den eksisterende versjonen som ladbar hybrid.

Den relativt kostbare store SUV’en er faktisk Norges femte mest solgte ladbare hybrid.

For øvrig skal du være god kjenner av Volvo for å oppdage de øvrige endringene i forbindelse med faceliften:

Nye felger og eksteriørfarger og noen nye detaljer både innvendig og i grillen. Nytt er det også at den kommer i en variant med seks seter.

Les også: Nye V60 i test – skjønnhetens pris

Oppgraderer

Volvo har nylig oppgradert de eksisterende ladbare hybridene T8 og T6 Twin Engine, og bekrefter at ladbare hybrider blir tilgjengelig på alle Volvos modeller – med unntak av V90 Cross Country og V60 Cross Country.

Volvo har oppgradert produksjonskapasiteten slik at opp mot 25 prosent av den totale produksjonen skal være ladbare hybrider.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?