MINIMALE ENDRINGER: Designet til Toyota C-HR er blitt ikonisk, og det endrer man selvsagt ikke på. De utvendige endringene på den oppgraderte modellen, begrenser seg til ny lyssignatur og noen detaljer i front og hekk. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Vi har prøvekjørt nye Toyota C-HR:

Toyota lar SUV-fornuften skifte farge

LISBOA (Motor): Det mest iøynefallende med nye Toyota C-HR har du allerede sett når du leser dette: Fargen «Orange». Men under skallet er det meste som før.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota C-HR ble fort en populær bil blant de små SUV-ene uten firehjulsdrift. Men konkurransen øker – og Toyota er allerede klare med oppgraderinger. Først og fremst med et nytt og sterkere motoralternativ.

Toyota skjønte tidlig at SUV-er med noen designmessige særtrekk ville bli populære. 

C-HR var ganske spektakulær da den ble lansert i 2016, men ble like fullt en stor suksess.

I Norge var den landets 13 mest solgte bilmodell ved utgangen av oktober, til tross for at det kryr av jevnstore biler med ledning.

På et mer globalt nivå registrerer vi at 68 prosent av kundene kommer fra andre merker enn Toyota. De litt mer vågale linjene appellerer med andre ord til langt flere enn de lojale kundene.

Og det er selvsagt ingen grunn til å endre på konseptet som har gitt Toyota så mange nye venner.

Les også: Her er vår test av forrige C-HR

Mer påkostet

Utvendig begrenser det seg stort sett til LED-lys med ny signatur, ørsmå justeringer på frontspoiler, hekkspoiler og diffusor – samt tre nye farger og muligheten til å få metallfarget tak.

Innvendig registrerer vi litt mer påkostede materialer, elektrisk justering av sjåførsete og høydejustering av passasjersetet, men layout og betjening er den samme.

Det betyr blant annet infotainmentskjermen som går igjen i alle Toyota.

Den har en fornuftig miks av knapper og berøringsfunksjoner, men også en navigasjonsenhet som mangler presisjonen til de beste i klassen.

Et nytt multimediasystem med både Apple Carplay og Android Auto gjør derimot C-HR hypermoderne.

Og på sikkerhetsfronten er bilen oppgradert til det som er 2020-standarden i segmentet, med blant annet adaptiv cruisekontroll, filvarsler, skiltgjenkjenning og varsling av trafikk bak ved rygging.

Les også: Tidenes sterkeste RAV4 kommer med ledning

IKONISK: Håndtaket til bakdørene er ikke som vi forventer av snusfornuftige Toyota, og litt av grunnen til at nye kundegrupper har oppdaget merket.

Mindre bråk

Toyota-ingeniørene hevder at støynivået i bilen er blitt bedre, takket være ny og lettere batteriteknologi som gir mer plass til støyisolasjon, uten at totalvekten øker. Det er alltid vrient å vurdere en bils støynivå på sydlandsk og finkornet asfalt. 

Denne gangen hadde Toyota lagt lanseringen til landeveiene rundt Portugals hovedstad.

Men noen grovere partier som kunne minne om slitt norsk asfalt, overbeviste oss ikke om at Toyota har jobbet mer med veistøyen her enn i for eksempel nye Toyota Corolla – som støyer mer enn vi liker. Motorstøyen derimot, virker bedre dempet.

Den karakteristiske turtallsøkningen som kjennetegner de hybride drivlinjene til Toyota ved gasspådrag, blir aldri sjenerende for øret.

Motorene i C-HR kjenner vi godt fra nye Corolla: En 1,8 liter hybrid med 122 hester som har fulgt modellen siden lanseringen i 2016. Og en 2,0 liter med 184 hester – som er helt ny for C-HR.

Les også: Kjell Sverre fikk bobilsjokk

ENKELT OG GREIT: Instrumentpanelet i C-HR er som før, men et nytt multimediasystem gjør bilen mer moderne i bruk.

Trinn- og ledningsløst

Toyota jobber lojalt med sine tradisjonelle hybrider – altså de som ikke har ledning – og trinnløse automatkasser. Vi blir gradvis mer fornøyd med hvordan kombinasjonen fungerer i daglig bruk. 

Alt er vibrasjonsfritt og sømløst så lenge du kjører normalt pent, som folk flest.

Da blir også forbruket lavt og komforten høy.

Men er du på jakt etter litt klassisk kjøreglede og en automatkasse som lystrer kjappest mulig, så finnes det bedre alternativer. Toyotas trinnløse girkasse er skapt for avslappet kjøring. Det som kan minne om entusiasme, er det karosseriet som representerer. Eventuelt passasjerene dine.

Les også: Her er alle Motors biltester

LITE BARNEVENNLIG: Selv voksne kan føle seg litt innestengt i baksetet på grunn av fasongen på vinduene.

358 LITER: Bagasjerommet på 358 liter er litt mindre enn konkurrentenes.

Verdt prisen? Tja…

Hybridløsningen til Toyota er nå inne i sin fjerde generasjon. Og er naturligvis bedre enn noen gang. Systemet er lettere, friksjonen i drivverket er redusert, forbrenningen har økt, støyen er lavere og vibrasjonen mindre.

Som vi skrev da vi testet nye Corolla med de to ulike motorene: Vi er slett ikke sikre på at den største motoren er verdt merprisen.

For C-HR sin del dreier det seg om en differanse på 34.000 kroner.

I daglig bruk oppfører de to motorene seg likt – og heller ikke ved fullt gasspådrag får du noen umiddelbar følelse av at det skiller 62 hester mellom dem. Det sier oss noe om at den minste motoren er det beste valget. Enten for å spare pengene, eller for å bruke dem på utstyr.

Salgshypotesene til Toyota her hjemme underbygger vår holdning:

80 prosent vil velge den minste motoren.

Les dokumentaren: «Man kan lure på om gamle mennesker er mindre verdt enn andre»

Spesialversjon

Vi liker kjøreopplevelsen i C-HR. Den er både komfortabel og presis i fjæringen, den føles tung og stabil på landeveien og kvikk og smidig i byen.

Du trenger ikke mange sekunder for å se at utsynet bakover i bilen er elendig, men med ryggekamera og sensorer er den ikke stort vanskeligere å manøvrere enn andre moderne biler.

Men for baksetepassasjerer blir det mørkt og muligens litt kvalmende, selv om baksetekomforten ellers er god.

C-HR kommer i tre utstyrsversjoner – og med priser fra 316.400 til 401.800 kroner.

I det sjiktet har du noen sterke konkurrenter i primært VW T-Roc, som selger nesten like bra som C-HR, Peugeot 3008 og den gamle traveren Nissan Qashqai. Superkomfortable Citroën C5 Aircross har også vært på markedet et års tid.

Det kommer også et par nye og spennende i nærmeste fremtid, i første rekke Peugeot 2008, Mazda CX-30 og Kia XCeed.

C-HR kommer også i en spesialversjon, kalt «Orange». Det er den du ser på bildene, og den kommer kun i denne fargen. 

Det blir garantert ikke mange av denne i en norsk bilpark preget av nyanser av grått, selv om C-HR-kundene faktisk skiller seg ut som litt mer fargeglade.

Men først og fremst er de fornuftige.