Ford Focus ST klar til sommeren:
Sterkere enn noen gang
Ford har trimmet sommerkroppen til nye Focus. Nå kommer prestisjemodellen ST med historisk sterke motorer.
Rundt ferietider er den klar for Norge og Europa.
Enten med en 2,3 liters bensinmotor på 280 hk, eller med en toliters dieselmotor på 190 hk. Begge er de sterkeste fossile variantene Ford noen gang har utviklet til denne modellen.
Bensinmotoren er naturligvis den hvasseste i de klassiske sprintøvelsene. Blant annet skal den klare 0-100 på under seks sekunder.
Men dieselen kan kontre med sine bjørnekrefter i de mest brukte turtallsområdene, som 400 Nm. ved 2000-3000 omdreininger.
– Med nye Ford Focus ST får du en skikkelig kjøreglad og underholdende bil som også er praktisk, stor og fungerer helt utmerket som en familiebil. Etter suksessen med den nye Focus-modellen har vi stor tro på at også nye Focus ST blir et populært valg blant dem som virkelig setter pris på en kjøreglad bil. Denne vil garantert lokke frem smilet hos sjåføren, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg,
Les også: Vår test av Ford Focus – vinner på kjøreglede
Mye ros
Motor har gitt mye ros til nye Focus ST-line. Som ikke må forveksles motormessig med bilen vi her omtaler, men på mye annet.
Den folkelige Focusen har lånt litt eksteriøreffekter fra ST-depotet og har 155 færre bensinhester, men har betydelig kjøreglede allerede i denne grunnmodellen.
Derfor vant den Motors stortest i fjor sommer mot fire tøffe konkurrenter.
Da kan vi jo forestille oss hvordan det blir med over dobbelt så mange hester og enda mer sporty demping og nye bremser. Og til deg som ikke er så glad i elbil, kan vi sitere Leo Roeks, direktør for Ford Performance i Europa.
– Nye Focus ST «brummer og smeller», og lydbildet står perfekt til bilens svært underholdende kjøreegenskaper.
Les også: Ford vil fjerne trafikklysene
Digitalt
Utvendig kjenner du en ST på detaljer i den øvre og nedre delen av grillen, samt en spoiler bak, røde bremsekalipere, 19 toms aluminiumsfelger og to eksospotter plassert på hver side. Ganske ulik en standard Focus, veldig lik en ST-line med 125 hk.
Innvendig er endringene disse:
Sportsratt og svarte Recaro-seter i semsket skinn, samt ST-detaljer som den spesielle girkulen i aluminium, designelementer i satengsølv og metallgrå sømmer i seter, dører og midtkonsoll. De tradisjonelle klokkene i Focus ST – som viser turbotrykk, oljetrykk og temperatur – er nå flyttet ned til et 4,2 tommer stort digitalt instrumentpanel.
Focus ST kommer naturligvis også med alle den avanserte førerassistanseteknologien som har gjort Focus til en av de sikreste bilene i klassen.