Sjåfør i bil foran lyskryss
LYSFRITT: Ford har utviklet teknologi som gjør at biler kan kommunisere med hverandre før kryss, og automatisk tilpasse fart og avstand. Foto: Ford
Ny teknologi fra Ford:

Vil fjerne trafikklysene

Du ser kanskje ikke for deg trafikk uten trafikklys. Dét gjør Ford. I England testes et system der bilene kommuniserer og tilpasser seg hverandre i kryss.

Del denne artikkelen

Britiske sjåfører bruker i gjennomsnitt to dager i året foran et rødt lys.

For at de skal få tid til å gjøre viktigere saker, har Ford lansert ny teknologi som gjør det unødvendig å stoppe for rødt lys i lyskryss.

Det såkalte «Intersection Priority Management» (IPM) ble denne uken demonstrert på veiene i byen Milton Keynes, cirka åtte mil nord for London.

Målet med teknologien er at sjåføren ikke skal stoppe helt opp inn mot et kryss, men holde bilen i gang. For å bedre den generelle trafikkflyten og for å øke trafikksikkerheten.

Les også: Ford satser 30 milliarder på selvkjørende biler

Irriterende

– Vi vet at kryss både med og uten lysregulering er irriterende for mange sjåfører. Når bilene kan kommunisere med hverandre kan de samarbeide og gjøre kjøring i veikryss mer smidig, sier ansvarlig for førerassistanseteknologier hos Ford Research and Advanced Engineering, Christian Ress.

I stedet kommuniserer bilene med hverandre og beregner selv om bilen skal bremse ned eller akselerere for å unngå full stopp.

I fjor ble det registrert hele 17.986 skader på personbiler i forbindelse med kjøring i kryss her hjemme i Norge, ifølge Finans Norges skadestatistikk TRAST.

I tillegg kommer personskader, ikke minst fra andelen påkjøringer bakfra som ofte skjer i forbindelse med full stopp i kryss.

Les også: Sju biler i ny sikkerhetstest

Forurenser mindre

Med den nye teknologien vil også bilen bruke mindre drivstoff og dermed forurense mindre. En bil i jevnt tempo forbruker mindre enn en som stopper og akselererer.

I demonstrasjonen i Milton Keynes var det sjåfører bak rattet, men i fremtiden er planen at teknologien skal brukes i selvkjørende biler.