FØLGER ETTER? Flere av de store forsikringsselskapene vurderer å følge Protector som nå setter opp premiene på elbiler. Foto: Gjensidige

Forsikringsselskapene vurderer prisøkninger:

Så mye oftere krasjer elbil-sjåfører

Forsikringsselskapene Gjensidige og Fremtind melder om langt flere og dyrere skader på elbiler enn på fossilbiler. Alle de store forsikringsselskapene vurderer fortløpende prisene på bilforsikringene.

Publisert Sist oppdatert

Forsikringsselskapet Protector, som forsikrer biler i bedriftsmarkedet og for det offentlige, skrur opp forsikringsprisene på elbiler med 120 prosent. Også premiumbiler får langt høyere priser.

Protector viser til nesten 50 prosent flere skader og ca. 35 prosent dyrere skadesaker på elbiler sammenlignet med fossilbiler.

Også privatkundene kan nå regne med dyrere elbilforsikringer. Gjensidige har analysert flere tusen skader i perioden 2012-2017.

Elbiler og hybridbiler er involvert i 20 prosent flere ulykker enn dieselbiler. Reparasjonskostnadene er i gjennomsnitt 50 prosent høyere med el- og hybridbiler.

– Mange sjåfører er ikke vant med den hurtige akselerasjonen og langt flere hestekrefter, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Les også: Stor test – så langt går elbilene

GJENSIDIGE: Kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo.

30 prosent flere skader

Forsikringsselskapet Fremtind, tidligere Sparebank 1 skadeforsikring og DNB forsikring, melder om samme utvikling.

– Vi merker en høyere skadefrekvens på både elbiler og hybrid, spesielt premium-hybrid, i forhold til fossilbiler. Økningen er gjennomgående i hele Norge, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind.

I fjor hadde elbiler og hybridbiler en skadefrekvens på henholdsvis 34 og 31 prosent, mens bensin og dieselbiler lå på henholdsvis 21 og 28 prosent.

Elbiler og hybridbiler er altså i gjennomsnitt involvert i skader over 30 prosent oftere enn fossilbiler.

– Årsaken er kraftig og uvant akselerasjon for mange, samt uoppmerksomhet. Man stoler på sikkerhetssystemene. Vi ser flere påkjørsler bakfra og ryggeskader, sier Rudi, som presiserer at tallene inneholder alle typer skader, alt fra dødsulykker til steinsprut.

Les også: Slik blir du en superlader

Tryg er unntaket

Også If har samme erfaringer.

– Vi ser en tendens til noen flere skader på elbiler. Men vi har ingen forklaring på hvorfor det er slik, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Hos Tryg, som også er blant de største skadeforsikringsselskapene i privatmarkedet, har de ikke samme erfaring.

– Tvert imot, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg.

–Elbiler og øvrige biler har omtrent samme skadefrekvens, og gjennomsnittsskaden på elbiler er omtrent på linje med bensinbiler, sier han.

Vurderer prisøkninger

Alle de store forsikringsselskapene vurderer fortløpende prisøkninger på bilforsikringene.

Dette svarer de Motor:

Gjensidige:

– Vi begynte å justere opp prisene på elbiler og hybridbiler for ca. halvannet år siden. Hvor mye kan vi ikke si fordi det er individuell prissetting og prisene blir justert ut fra skadefrekvensen på de ulike biltypene. Vi har ingen planer om nye store prispåslag, men vi vurderer løpende prisnivået ut fra skadeutviklingen, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo.

Fremtind:

– Vi kan foreløpig ikke si om det blir prisøkning. Prisene er dessuten sammensatt av blant annet kjørelengde, bosted, bilmodell og skadestatistikk, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi.

If:

– Vi kan ikke si noe konkret om eventuelle prisøkninger, sier informasjonssjef Sigmund Clementz. Han viser til stikkprøver som er gjort, at det så langt ikke er store forskjeller på å forsikre elbiler og fossilbiler i samme kategori.

Tryg:

– Vi ser ikke behovet for dramatiske premieøkninger. Men prisene vil alltid være gjenstand for justeringer og tilpasninger basert på prisnivå og skadeutvikling, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå!