LANGDISTANSEKONGE: Mercedes EQE har klasseledende rekkevidde.

Årets beste bilkjøp #8: Mercedes EQE

Hvis komfort var eneste krav, var dette en vinner

EQE er en ren nytelse å kjøre, både billedlig og bokstavelig. Mercedes finner tilbake til gamle dyder i en ny tid.

Publisert Sist oppdatert

Det er sjelden en Mercedes kommer bra ut når det telles kroner og øre. Det skjer ikke denne gangen, heller. Av de 10 finalistene i Årets beste bilkjøp, har EQE den klart høyeste kostnaden per kilometer.

Årets beste bilkjøp 2022

Og da har vi regnet på en versjon av 350 4Matic, altså rimeligste versjon med firehjulsdrift, men ganske godt utstyrt. Den ender på rundt 830.000 kroner.

Du får EQE vesentlig dyrere – og litt rimeligere. Det siste betinger at du nøyer deg med bakhjulsdrift. Da får du også den beste rekkevidden, godt over 60 mil i sommerhalvåret.

Klasseledende

Juryen i årets beste bilkjøp mener flere burde orientere seg mot denne versjonen:

«Prisene skyter i været når man begynner å leke seg med alt tilleggsutstyret på en EQE. Selv rattvarme er ekstra. Men suveren komfort og klasseledende rekkevidde har en startpris på litt over 600.000. Med nødvendige og ellers nøkterne tilvalg, er det mulig å komme seg under 650.000.»

Ikke praktisk

Da havner EQE i en divisjon der den gir deg best komfort og rekkevidde, til en pris som kan sammenliknes med storselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, avhengig av utstyrskravene dine. Men EQE henger ikke med i de praktiske øvelsene.

I motsetning til storebror EQS, er EQE en tradisjonell sedan med koffertlokk. Bagasjeplassen er dårlig og hengervekten lav. Prestisjefaktoren derimot, som det ikke er mulig å prissette, er høy.

Og apropos: Er pris mindre viktig, kan du jo sikte mot sportsversjonen AMG EQE 53 4MATIC+. Den gjør unna 0–100 km/t på 3,3 sekunder.

LAST PÅ TOPPEN: EQE kan frakte opptil 100 kg på taket.
... OG LAST BAK: Hengerkapasiteten er 750 kg.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Under kan du lese to artikler om bilen: