SIKKER: Audi A6 imponerer i ny krastjest, og legger seg tett oppunder eneren, Volvo XC60.

Fire nye biler testet i EuroNcap:

Fra stryk til strålende

Nye Audi A6 presterer som forventet veldig bra i en fersk krasjtest fra EuroNcap, men når ikke opp til sikkerhetssjefen Volvo XC60.

Publisert Sist oppdatert

Det uavhengige europeiske krasjlaboratoriet har kjørt fire splitter nye biler i fillebiter for å avdekke sikkerhetsnivået:

Audi A6, VW Touareg, Ford Tourneo Connect og Suzuki Jimny.

Et par ord om Suzukis lille jeep, Jimny. Hadde den siste blitt solgt i Norge, ville det blitt flere. Bare tre av fem stjerner er langt mer enn noen riper i lakken, bokstavelig talt.

Spesielt beskyttelsen av myke trafikanter og bilens eget sikkerhetsutstyr trekker ned. Et pluss for Jimny er at den er veldig bra på barnebeskyttelse.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

MISSER: Ford Tourneo Connect rammer de myke trafikantene hardt, og trekkes en stjerne.

Harde sidestolper

Ford Tourneo Connect må også tåle det prestisjetunge faktum å bli trukket en stjerne. Den romslige fem- eller åtteseteren er en forfinet varebil, men med varebilens brutale front. Det rammer de myke trafikantene ved et eventuelt sammenstøt.

Her trekkes Forden såpass at det bare blir fire av fem stjerner totalt. Det er spesielt de harde sidestolpene rundt vinduet som nevnes som kritisk for en gående eller en syklist.

I de øvrige kategoriene er Forden godt innenfor kravene til maks antall stjerner.

Les også: Her er de tryggeste og de farligste bilene for barn

Nesten Volvo

Men: Ingen av dem når opp til testvinneren fra 2017, Volvo XC60.

Begge er litt dårligere i alle kategorier, med ett unntak:

A6 vurderes som litt snillere mot det myke trafikantene enn den høyere og mer kantede svensken.

Det er først og fremst det meget høye nivået på Volvos aktive sikkerhetsutstyr som gjør utslaget i favør av XC60.

Les også: Har krasjet 1800 biler for å redde liv