NAF Motor har kjørt

Test Toyota C-HR – en ny hybrid-suksess

Nye Toyota C-HR er en kompakt SUV som treffer både unge og eldre kjøpere. Den har hybriddrivverk og er svært lettkjørt. Det eneste som kan skremme noen kunder vekk fra bilen er det spesielle utseende.

Norge var en gang et stasjonsvognland. Nå er det blitt et SUV-land. Salget av disse høybygde bilene øker kraftig, mens stasjonsvognsalget synker tilsvarende. Toyota C-HR treffer midt i dette populære segmentet. Den er 4,36 meter lang. Det vil si i klasse med Toyota Auris, men den er høyere og har bedre bakkeklaring. Du setter deg rett inn og har god oversikt fra førerplassen Den har et spennende utseende … kanskje i overkant spennende for noen. – Det er kult og spennende, sier vår 27-år gamle biltester. Jeg tror også unge pensjonister vil falle for det. De tøffeste konkurrentene blir Nissan Qashqai (4,37 meter) og Mazda CX-3 (4,27 meter).

Les også: Test av tre små-barske favoritter

Vi har allerede kjørt C-HR og fått bekreftet mistanken vi har hatt siden vi så bilen første gangen på Genève-utstillingen i vår: Dette blir en ny suksess. Bilen har mindre støy innvendig enn mange større biler. Den er komfortabel å kjøre, med godt tilpasset fjæring. I tillegg sitter vi godt. Baksetet er OK for to voksne, men det skrånende taket gir litt lav innstigning for deg med stiv nakke. Bagasjerommet passer utmerket for et par, men blir for lite til en familie med flere barn. Det meste av moderne sikkerhetsutstyr er standard i C-HR, inkludert automatisk brems for fotgjengere og andre biler. Bilen har også gode LED-lys.

Dette blir en ny Toyota-suksess. C-HR har kjørekomfort som større biler, er svært letkjørt og i hybridutgave er den rimelig. | Rune Korsvoll

 

De første bilene kommer til Norge rundt årsskiftet, men forhåndssalget har startet. Hybrid-utgaven, som har samme drivverk som Toyota Prius, blir bestselgeren i Norge. Årsake er prisen, som blir god sammenliknet med bensin- eller diesel-utgavene. Den yter122 hk og har CVT-automatgir som standard. Her finner vi også det eneste irritasjonsmomentet: Det trinnløse giret bidrar til at motoren drar opp på høyt turtall under akselerasjon og gir fra seg en del støy. På landeveiskjøring fungerer girkassen helt greit.

Les også: Nye Prius - en av Norges gjerrigste

– En trinnløs CVT-girkasse er mye billigere og gir lavere forbruk enn et tradisjonelt automatgir, forklarer prosjektleder Hiroyuki Koba om årsaken til at Toyota tviholder på denne girkassen.

Hybrid-utgaven starter på 299.900 kroner med Active-utstyr og tohjulstrekk, mens den dyreste koster 377.100 kroner. Ønsker du firehjulstrekk, kan du kjøpe en 1,2 liters bensinutgave med automatgir fra 356.900 kroner.

DATA

Pris: Testbil fra kr 337.900,- + reg. kost. (Supreme Tech utstyr). Motor: Bensin-hybrid 122 hk, 2 WD, automatgir. Lengde: 4,36 m. Forbruk: 0,39 l/mil. Bagasjerom opptil 377 lit.