Motor tester Mazda CX-3, en kompakt SUV med mye kjøreglede og lavt forbruk
KJØRER SUPERT: Mazda CX-3 følger suksess-oppskriften fra storebror CX-5, gir en god kjøreopplevelse, men har begrenset bagasjeplass. Foto: Nina Ruud
Motor test av Mazda CX-3, en spennende SUV med kompakte ytre mål og gode kjøreegenskaper
FIN FØRERPLASS: Her sitter vi best og displayet på frontruten viser den viktigste informasjonen rett i synsfeltet ditt. Foto: Nina Ruud
Motor test Mazda CX-3 2016

Mazda CX-3 - suksess i kompaktformat

Nye Mazda CX-3 gir deg en god kjøreopplevelse, går ganske billig og kan leveres med firehjulstrekk. Men er plass det viktigste for deg, finner du bedre alternativer.

STOREBROR CX-5 snudde Mazda-salget i Norge fra dårlig til bra da den kom for tre år siden. CX-3 følger den samme suksessen-oppskriften, bare i litt mindre format. Prisen starter rundt 235.000 kroner og plusser du på 40.000 – 50.000 kroner får du en bil som er godt utstyrt. Med en 120 hesters bensinmotor føles dette som mye bil for pengene. Ønsker du deg firehjulstrekk, leveres dette bare sammen med en 150 hester bensinmotor eller en 105 hester diesel. Uansett må du opp i 330.000 kroner. CX-3 har Mazdas Skyactive teknologi, som betyr lav vekt og økonomiske motorer og girkasser. Vi målte forbruket på vår bil til 0,58 liter på mila i blandet kjøring. Det er omtrent det samme som fabrikken oppgir.

At bilen veier nesten 100 kilo mindre enn Honda HR-V bidrar til at forbruket blir lavere, men også at kjøreegenskapene blir gode og akselerasjonen kjapp. Førerplassen er god med bra seter grei instrumentering og et display på frontruten med all viktig informasjon.

Men en bil for store familier er ikke dette. Bagasjerommet er på bare 350 liter og i baksetet må du legge godviljen til for å få plass til et bakovervendt barnesete. I tillegg er bakluke-åpningen smal. I vår bil er plassen under gulvet i bagasjerommet opptatt av en stor bass-høyttaler.

Vår CX-3 har relativt myk fjæring, men gir likevel ingen dårlige overraskelser i unnamanøver-testen. Den gir noe dekkstøy på dårlig asfalt, men ikke så mye som Honda. Det manuelle giret fungerer giret, men et automatgir til 7000 kroner vil gi enda mer kjørekomfort.

Kjøreegenskaper og forbruk
Bagasjeplassen

Mazda CX-3

Pris testbil:259 000,- 2,0 bensin Optimum
Billigste:228 000,- Core – 120 hk bensin
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin
Ytelse:120 hk/88 kW v. 6000 omdr.
Moment:204 Nm v. 2800 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:192 km/t/ 9,0 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,59 l/mil - 137 g/km
Dekk:Toyo Proxes R40
Lengde cm:428
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1230/460

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Bilen fikk fire av fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstester nylig. Bilen får trekk for dårlige hodestøtter i baksetet og noe manglende sikkerhetsutstyr – utstyr som leveres på de aller fleste av bilene som selges i Norge. Med ette utstyret ville bilen fått fem stjerner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,5 (68,7)*

Forbruk landevei l/mil

0,58 (0,60)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,3 (11,4)*

Bagasjerom liter

350 (399)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter